24 334 läst ·
37 svar
24k läst
37 svar
Utrota otäcka ogräs - kirskål i häck?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ett tips när man penslar roundup och dylikt är att mixa det med trögflytande diskmedel. Då blir det inte lika blaskigt och sätter sig bättre på bladen. Ren roundup tenderar att sprida sig vid minsta lilla vindpust. Diskmedelstekniken har fungerat fint på min Parkslide för att förhindra spridning till en Rhododendron bland annat.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Beror lite på vilket märke det är på glyfosatet, och om det är koncentrerat eller färdigblandat, men brukar blanda i en liten hink eller bytta med själva penseln bara och blandar efter känsla tills det blir tillräckligt trögflytande. Försöker primärt få bort blaskigheten så det inte rinner lika lätt. Använder vanlig Yes handdiskmedel.KristinaRT skrev:
Har inte provat såpa, men kan tänka mig att det också kan fungera som "tröghetskomponent" och borde inte heller påverka glyfosatupptaget (men det är bara en vild gissning från min sida). Med diskmedel fungerade glyfosatet hur fint som helst iaf.
Att pensla eller använda gel med Roundup är ett evighetsjobb! Nu har jag slutat med Roundup av förklarliga skäl, och istället accepterat att det finns viktigare saker att hänga upp mig på än kirskål! Så det blir gräsklippare och trimmer där jag anser att det behöver ansas! 
Men hursomhelst, jag tröttnade på att hålla på att pensla bladen och tog istället på mig dubbla gummihandskar på ena handen - först en tunn nitrilhandske och sen en en tjockare diskhandske (av försiktighetsskäl) och sen utanpå det en tunn bomullshandske. Med Roundup i en skål i ena handen så var det enkelt att doppa ett eller två fingrar med bomullshandsken och sen bara dra fingrarna över bladen på det jag ville ta död på. Det blir ju exakt som att "pensla" men man har mycket bättre kontroll med fingrarna och det gick avsevärt mycket fortare! Syftet med bomullshandsken är att den suger upp lite Roundup så att det inte droppar på fel ställe. Visst hände det att det kom en droppe på fel ställe ändå ibland, men det gör det med pensel också, så var försiktig!
Men hursomhelst, jag tröttnade på att hålla på att pensla bladen och tog istället på mig dubbla gummihandskar på ena handen - först en tunn nitrilhandske och sen en en tjockare diskhandske (av försiktighetsskäl) och sen utanpå det en tunn bomullshandske. Med Roundup i en skål i ena handen så var det enkelt att doppa ett eller två fingrar med bomullshandsken och sen bara dra fingrarna över bladen på det jag ville ta död på. Det blir ju exakt som att "pensla" men man har mycket bättre kontroll med fingrarna och det gick avsevärt mycket fortare! Syftet med bomullshandsken är att den suger upp lite Roundup så att det inte droppar på fel ställe. Visst hände det att det kom en droppe på fel ställe ändå ibland, men det gör det med pensel också, så var försiktig!
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Hehe tell me about it, jag har hanterat femsiffriga stammar parkslide på det sättet. Dessutom med en isskrapa under så jag gnuggade in det i bladet riktigtMaveric77 skrev:Att pensla eller använda gel med Roundup är ett evighetsjobb! Nu har jag slutat med Roundup av förklarliga skäl, och istället accepterat att det finns viktigare saker att hänga upp mig på än kirskål! Så det blir gräsklippare och trimmer där jag anser att det behöver ansas!
(nejdå, pågår inte alls någon personlig vendetta här inte)..
Kirskål framkallar omedelbara tankar på napalm hos mig. Troligen skulle kålen sannolikt emellertid överleva även den behandlingen.
Vår stora självodlade kirskålskoloni i den f d gräsmattan när vi flyttade in för sju år sen har inte synts till sen vi lät hyvla av toppskiktet jord, låta nytt gräs sprida sig, samt klippa gräset regelbundet. Men skulle vi sluta med det kommer den sannolikt tillbaka.
Jag misstänker att kirskålen är skapad för att vara näring åt kackerlackorna, som ju sägs vara det enda djur som överlever ett kärnvapenkrig. I väntan på ett sådant får vi nog antingen trötta ut den med evigt rensande/klippande, gärna i samband med att göra sallad av den, eller genom att täcka ihjäl den. Gifter i all ära, men är det verkligen det vår planet behöver mer av?
Någonstans får man trots allt acceptera att trädgården är en bit natur, och den följer naturens egna krav på städning och välordning.
Vår stora självodlade kirskålskoloni i den f d gräsmattan när vi flyttade in för sju år sen har inte synts till sen vi lät hyvla av toppskiktet jord, låta nytt gräs sprida sig, samt klippa gräset regelbundet. Men skulle vi sluta med det kommer den sannolikt tillbaka.
Jag misstänker att kirskålen är skapad för att vara näring åt kackerlackorna, som ju sägs vara det enda djur som överlever ett kärnvapenkrig. I väntan på ett sådant får vi nog antingen trötta ut den med evigt rensande/klippande, gärna i samband med att göra sallad av den, eller genom att täcka ihjäl den. Gifter i all ära, men är det verkligen det vår planet behöver mer av?
Någonstans får man trots allt acceptera att trädgården är en bit natur, och den följer naturens egna krav på städning och välordning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden