2 565 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Damm för växter, pump?
Om man vill ha en grund damm för växer och lite glittrande vatten i trädgården, behöver man då en pump? Eller räcker det med att lägga ut en dammfolie och plantera det man vill ha? Funderar mest på om vattnet blir dåligt och börjar lukta illa efter ett tag om det inte pumpas runt, eller räcker det med vinden för att syresätta vattnet?
Jag tänker alltså inte ha några fiskar. Det skulle vara kul, men det går inte att gräva tillräckligt djupt för detta.
Jag tänker alltså inte ha några fiskar. Det skulle vara kul, men det går inte att gräva tillräckligt djupt för detta.
Ja, du behöver en pump m filter, men kan välja en mindre som grovfiltrerar och cirkulerar vattnet.
Har du vatten men inga fiskar kommer snart grodor, paddor, salamandrar, insekter etc, så det blir liv och därmed restprodukter även om man bara har växter
Har du vatten men inga fiskar kommer snart grodor, paddor, salamandrar, insekter etc, så det blir liv och därmed restprodukter även om man bara har växter
Ok, en liten pump alltså. Vad ska den göra, suga in vatten i ena änden av dammen och pumpa ut det i den andra änden? Eller ska man ha en fontän av nåt slag för att få vattnet att cirkulera?
Finns bra beskrivningar på både hobbytrådar och pumptillverkarnas hemsidor.l En fontän bidrar till att syresätta vattnet och är ofta vakert att titta på men kan för vissa vara störande ljud.
Finns sedan en uppsjö med olika filtertyper i olika klasser.
När du köper pump, köp en av bra kvalitet och märke, ofta är de energisnålare och brukar hålla längre.
Finns sedan en uppsjö med olika filtertyper i olika klasser.
När du köper pump, köp en av bra kvalitet och märke, ofta är de energisnålare och brukar hålla längre.
Pumpen suger invatten i ena änden, genom ett filter (som grovrenar det, räcker inte om man har fisk), och pumpar sedan ut det. Bara rörelsen i vattnet hjälper till med syresättning och förhindrar att vattnet fryser.
Huruvida man ska/vill ha fontän är personligt, men tänk på att anpassa fontänen till storleken på dammen - jag råkade oavsiktligt tömma en damm när jag satte på ett fontänmunstycke som sprutade ut vattnet utanför dammen......
Huruvida man ska/vill ha fontän är personligt, men tänk på att anpassa fontänen till storleken på dammen - jag råkade oavsiktligt tömma en damm när jag satte på ett fontänmunstycke som sprutade ut vattnet utanför dammen......
Klicka här för att svara