Hej

Finns det någon app eller liknande som kan identifiera växter? Har något i trädgården som jag inte vet vad det är...

Satsuki
Tror inte det finns någon användbar app för det (men berätta gärna om du hittar en, jag hade behövt en :) ), men prova att lägga ut bilder här - du kan säkert få några svar!

Bildgoogla funkar ofta, om man har en liten aning. Men som sagt, lägg gärna upp bilder här: helbild, närbild, gärna både blad och eventuella blommor. Om det inte grönskar än är det svårt, då får vi vänta lite.

Hittade en app som heter plantnet. Tankat hem så nu ska jag testa med någon känd växt för att verifiera funktionen 👍

Byggahus = Växtipedia!

Växt med stora gröna blad i en rabatt bredvid stenplattor och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såna här fanns det lite huller om buller i rabatten utanför altanen precis. Jag har liksom fördelat dom lite mer symmetriskt med förhoppning att det faktiskt är något som blommar och blir fint.

Kan det vara fingerborgsblomma? Den är otroligt vacker! Sprider sig lätt.

Har man små barn ska man vara uppmärksam: den är extremt giftig.

Satsuki
Definitivt fingerborgsblomma!
Självsår sig lätt och kan nästan bli lite som ett ogräs om den trivs. Bladen är giftiga, men är inte speciellt lockande att stoppa i munnen så förgiftningar är nog väldigt ovanligt.....

EasyCash skrev:
[bild]

Såna här fanns det lite huller om buller i rabatten utanför altanen precis. Jag har liksom fördelat dom lite mer symmetriskt med förhoppning att det faktiskt är något som blommar och blir fint.

Tack för denna information! Faktum är att ca två meter bort från fotot finns en sån "växtinformationslapp" som tidigare ägare hade satt dit, där det står fingerborgsblomma och har en bild på sig men bilden är endast på blomman och inga blad. Därför kunde jag inte identifiera den här riktigt. Småbarn finns, 2 st. men dom stoppar inget i munnen. Risken finns ju självklart då det är ändå nyfikna barn vi pratar om.

Hur orolig bör jag vara?

KristinaRT skrev:
Definitivt fingerborgsblomma!
Självsår sig lätt och kan nästan bli lite som ett ogräs om den trivs. Bladen är giftiga, men är inte speciellt lockande att stoppa i munnen så förgiftningar är nog väldigt ovanligt.....

https://giftinformation.se/vaxtregister/fingerborgsblomma/

"Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga."

Så jag tycker inte du behöver vara orolig. Däremot blir den ganska skräpig när den blommat ut så jag skulle själv ta bort de unga plantorna. Den passar nog bättre vildväxande, eller kanske i ett särskilt hörn av trädgården.

Satsuki
Eftersom det är gröna blad, snarare än färgglada bär, är risken nog väldigt liten att barnen ens ska stoppa det i munnen, och om det mot förmodan inträffar måste de sannolikt tugga i sig en del blad. Jag har haft fingerborgsblomma i trädgården med småbarn men var aldrig orolig, idegranen åkte däremot direkt (mest för att jag minna att jag som liten lekte med bären och tyckte de var roliga att plocka, så det kändes inte osannolikt att mina barn skulle göra samma....).

Fingerborgsblomma blir väldigt skräpig, men man kan bryta/klippa av blomställningen när den blommat över. Vill man ha blommor i något nytt hörn är det bara att vänta tills fröställningen torkat och strö ut fröna där man vill ha dem. De är egentligen 2-åriga, där de gror och bildar en liten rosett första året (sensommar/höst) och blommar året efter. Fast jag drog nyligen upp några rosetter (för att plantera om dem) som blommade i fjol och som tänkte blomma i år, så jag antar att vissa sorter kan vara perenn i vissa delar av landet......

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
KristinaRT skrev:
Fingerborgsblomma blir väldigt skräpig, men man kan bryta/klippa av blomställningen när den blommat över. Vill man ha blommor i något nytt hörn är det bara att vänta tills fröställningen torkat och strö ut fröna där man vill ha dem. De är egentligen 2-åriga, där de gror och bildar en liten rosett första året (sensommar/höst) och blommar året efter. Fast jag drog nyligen upp några rosetter (för att plantera om dem) som blommade i fjol och som tänkte blomma i år, så jag antar att vissa sorter kan vara perenn i vissa delar av landet......
Många 2-åriga lever lite längre just om man tar bort blomställningarna efter blomningen, på något sätt verkar en del kunna anpassa sig efter om de har kunnat sätta frö eller inte.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Även jag har ofta haft mina 5 barnbarn (födda efter att trädgården anlades) här och fingerborgsblomman sprider sig här och där. Du ska inte vara orolig, men medveten, om giftigheten.
Jag gjorde också som KristinaRT - grävde ner taxusen hos barnlös granne ☺. Men det var mest för att valpen tuggade på allt.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
BirgitS skrev:
Många 2-åriga lever lite längre just om man tar bort blomställningarna efter blomningen, på något sätt verkar en del kunna anpassa sig efter om de har kunnat sätta frö eller inte.
Fast i detta fallet klippte jag inte ner den för jag ville att den skulle fröa av sig :)
Däremot är det en föräldlad variant, en lågväxande sort, så det kan spela in. För de normalhöga beter sig inte på samma sätt, där vissnar rosetten ner oavsett om jag klipper eller ej.....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS skrev:

Så om jag har förstått det hela rätt så beror det lite på om det kommer komma blommor eller inte i år. Vi har vi har bott i huset i 1 år nu och jag vet inte när förra ägaren planterade dessa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.