Trädgårdskonstruktion av horisontellt liggande plankor omgiven av grönska och vita tulpaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg denna i en bok och gillade det.
Lite svårt att se hur det är utfört? Är det något man kan bygga med tryckimpregnerat från Byggmax sortiment tror ni?

Tycker man kan ana 3 reglar innanför ribborna. Kanske 45x220 eller x170 och sen kanske staketribbor 28x45 runt om, gerade i ändorna. Ser snyggt ut

• Gilla
Galten
  • Laddar…
O olofh skrev:
Tycker man kan ana 3 reglar innanför ribborna. Kanske 45x220 eller x170 och sen kanske staketribbor 28x45 runt om, gerade i ändorna. Ser snyggt ut
Tre reglar ser det ut att vara. Ribborna på baksidan ser mer kvadratiska ut? Jag trodde först det var brädor som var utsågade efter reglarna, men det är nog påskruvade ribbor

Nu när jag kollar igen så tror jag reglarna är 95x95 stolpar. Snygg övergång på sidorna mot baksidan med att baksidans ribbor ligger förskjutna ett steg och är i sidornas mellanrum. Nog inte så svårt att bygga. Testa med en lite prototyp först

Håller på med liknande konstruktioner för ribbstaket kring altanen och lite annat. Baserat på bilden ovan tror jag faktiskt inte det rä ribb utan man har använt 45*45 regel istället. Om man sneglar på hörnet där man "ser igenom" och även på "skuggbilden" av "ribborn" så verkar det ha större "djup" än vanlig 28 ribb. Beroende på vilken effekt man är ute efter kan det nog vara väl så snyggt. Tror nästan det är billigare med 45'or än ribb också. Övervägde att sätta 45'or själv, men det blev lite för "bulkigt/fett" där jag skulle ha det eftersom jag sätter på bägge sidor. Förespråkar nästan 45'or före ribb då ribben är väldigt "flimsiga" och har en rejäl tendens att slå sig rejält åt alla möjlig håll. Går man på senaste rekommendationer kring altanbyggen etc så "ska" man skruva ribb med en skruv, men jag dubbelskruvar, så nära kanten jag kan/vågar för att slippa att det vrider/slår sig hej vilt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.