6 384 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Gunnebostolpe på berg
Har svårt att se att stolpfyllning är en del av infästningsmetoden. Det är visserligen mycket bra med att fylla stolpen med bruk ändå det eliminerar risken för frostsprängning av den om det inte finns något dräneringshål när stolpe är ingjuten eller fast förankrad i berg med bruk/ankarmassa. Över tid brukar alltid den lilla stolphättan högst upp släppa in regn/snö vilket kommer frostspränga stolpen över tid.Nicro skrev:
Okej. Har du någon idé hur man kan fästa stolpen på armeringen/bergsdubben så att det fäster och håller under lång tid?L Lenza skrev:Har svårt att se att stolpfyllning är en del av infästningsmetoden. Det är visserligen mycket bra med att fylla stolpen med bruk ändå det eliminerar risken för frostsprängning av den om det inte finns något dräneringshål när stolpe är ingjuten eller fast förankrad i berg med bruk/ankarmassa. Över tid brukar alltid den lilla stolphättan högst upp släppa in regn/snö vilket kommer frostspränga stolpen över tid.
Jag föredrar och förespråkar systemets tillhörande infästningsmaterial. Jula har stolpar av olika längd och den där foten jag nämnt. Om du börjar blanda in armerings järn av kraftig dimension i stolpen anser jag att det blir något typ av experiment. Det kan funka men det är inget jag rekommenderar. Jag ogillar starkt att använda en centrerad fästpunkt eftersom detta kommer bli stolpens svagaste del om någon böjer/trycker på stolpen. Foten är egentligen överlägsen (i detta system) det är dock väldigt viktigt se till att det finns ett dräneringshål i botten på fästplattan, det vet jag inte om det gör, i så fall får man borra ett om det saknas. Då slipper man fylla stolpen med bruk för att eliminera frostsprängnings risken. Gängstång, M10 eller M12, mutter och brickor skulle jag sätta i foten i hål borrade 20mm i berget, ha stolpen i tillfälligt stöd så den står rakt och rätt i höjd. Därefter fylla under foten med ca 5cm expanderbetong i en liten form. När gjutning har härdat kan man efterdra muttrar med momentnyckel.L Lisa Aurell skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden