Ge mig förslag till en vettig lösning mellan slänt och plan gräsmatta där man inte behöver jobba ihjäl sig eller behöver kvalificerade maskiner eller utrustning för att få ett gott resultat! Stopp för att slänten inte kryper in på gräsmattan och gärna en stenkant mot detta stopp för att köra gräsklipparen på! Bilder hur du löst detta problem uppskattas! Tack på förhand!

Snickrahemma Snickrahemma skrev:
Ge mig förslag till en vettig lösning mellan slänt och plan gräsmatta där man inte behöver jobba ihjäl sig eller behöver kvalificerade maskiner eller utrustning för att få ett gott resultat! Stopp för att slänten inte kryper in på gräsmattan och gärna en stenkant mot detta stopp för att köra gräsklipparen på! Bilder hur du löst detta problem uppskattas! Tack på förhand!
Cortenstål med antingen mer cortenstål eller marksten utanför?

Rostig cortenstålskant mellan flisbelagd rabatt och gräs med text "Här monterat tillsammans med Kantstål".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rabatt med cortenstål kant, växter och marksten framför en trappa med svart räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Låter som ett alternativ, men är det inte risk att gräsrötterna kryper under plåten och etablerar sig i släntens nederkant?

Snickrahemma Snickrahemma skrev:
Låter som ett alternativ, men är det inte risk att gräsrötterna kryper under plåten och etablerar sig i släntens nederkant?
Jag har inget definitivt svar på den frågan, men jag har personligen aldrig sett vanligt gräs bete sig så.

Jag har använt bandstål https://www.norgips.se/produkter/b-bandstal-pa-rulle/ för att hejda gräset från att växa in i planteringar. Jag vill inte ha metallkant som syns så den är nedgrävd i samma nivå som gräsytan, 1 dm ner räcker för att hejda gräsrötterna. Kanten kan ibland skjutas upp av tjälen men det är bara att trampa ner den igen. Om du behöver stopp både mot slänt och gräsmatta och vill ha en stenläggning mot gräsmattan så måste du kanske ha stoppet på båda sidor av stenläggningen, annars invaderar gräset snabbt den lagda stenen.
Detta är en billigare men lika funktionell lösning som cortenstål.

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.