Bygga bevattningssystem

387 läst  13 svar

1. E
    Husägare Nivå 9
    Hej

Jag har en äldre brunn på 17 meter, diametern är 11 cm.

Det finns en en grundfos pump som sitter på 17 meters djup. Volymen i hålet gör att jag får ut ca 60 liter om jag väljer att tömma den helt. Brunnen ger 23 liter per timme.

Jag tänkte bygga automatik som fyller ibc tankar, med nuvarande vattentillströmning bör jag kunna ta ur 550 liter per dygn.

Ambitionen är att skapa tillräcklig volym för att kunna bevattna rabatter och gräsmattan vid behov.

Jag hade tänkt skaffa 2 ibc tankar, dvs 2000 liter. Det kommer ta fyra dagar att fylla upp dessa.

Gräsmattan är på ca 600 kvm, troligtvis kommer jag endast behöva bevattna 150 kvm vid torka. Tror ni det räcker med 2000 liter eller ska jag öka till 3000 liter?

Tankarna kostar 500kr st.

2. R
    Bannad · Nivå 16
    Ta till lite extra när du ändå håller på . det med att fylla på fyra dagar , är det med hushållsvatten
    eller kommer det från annat håll ?
    Du kanske behöver vattna innan dom är fulla . Då behöver du en nivåvakt i brunnen som stoppar
    pumpen vid min nivå och startar vid max nivå , går även att strypa lite med strypventil på
    slangen från pumpen , lämnar lite mindre per timme , då går den lite längre och det rinner till samtidigt .
    En borrhålspump rekommenderas inte till mer än ca 6 -7 starter i timmen
    Är det bara för tankarna ska det vara en nivåvakt som stoppar pumpen vid fullt annars
    rinner det över

3. E
    Husägare Nivå 9
    Det är inte hushållsvatten, brunnen fanns innan huset byggdes som har komunalt VA.

Jag har beställt en nivåvakt till brunnen som gör att pumpen aktiveras vid en viss nivå och går i en inställbar tid. Skulle gissa på att pumpen kommer gå 12 ggr per dygn.

https://www.conrad.se/p/nivaregulator-h-tronic-1114455-full-tom-10-m-405689

Till tanken behövs som du skriver en nivåvakt som bryter pumpen när den är full.

Kommer behöva ytterligare en nivåvakt som bryter strömmen till trädgårdspumpen, så den inte går torr.

4. R
    Bannad · Nivå 16
    Det med att pumpen ska gå på tid kanske inte är bra , tänker på tillrinningen ,
    blir det för lite kan den gå torr , bättre då att den stoppar på min nivå
    Kopplar du tankarna paralellt så går det bra med en nivåvippa och ett relä som
    bryter för brunnspumpen , en vanlig vippa får stryk av att bryta/slå till 230V , därav relä
    av arbetstyp , samma med trädgårdspumpen

5. E
    Husägare Nivå 9
    Jag har funderat på detta, tillrinningen borde inte spela någon roll i detta fall. Om vattennivån når en viss nivå och pumpen aktiveras finns det en given mängd vatten i brunnen. Minskar tillrinningen tar det bara längre tid för vattnet att nå givarnivån. :thinking:

Hade tänkt köpa denna för trädgårdspumpen och för indikering om tanken är full.
    https://www.conrad.se/p/vattentrycksbrytare-h-tronic-wps-3000-plus-1114620-1057344

Detta innebär brunnspumpen i brunnen får två enheter som styr motorn. Kommer också dra en extra pem till en ut i skogen om överfyllnadsreläet inte bryter strömmen.

6. R
    Bannad · Nivå 16
    Blir nog bra , det var bara det jag tänkte på hur det blev om brunnspumpen går på enbart tid
    så kan den gå torr
    Övervakningslådorna har klart ett tilltalande pris
    Det med slang ut till skogen , ska du ha tankarna täta då ? eftersom pumpen går om relät strejkar
    då tryckes det ut genom den har du tänkt , det blir även en av och tillluftning då för tankarna

• Laddar…
  7. E
    Husägare Nivå 9
    Googlade lite, Det finns lock att köpa till ibc tankar med 2” gänga borde funka bra som lufthål och dräneringshål och jag sätter en t-koppling. Tänkte också låta sladdarna till givarna gå genom dessa hål.

8. E
    Husägare Nivå 9
    Enklast är knaske att sätta en genomföring på lämplig nivå, och pem därifrån.

• Laddar…
  9. R
    Bannad · Nivå 16
    Kablarna genom , då behöver du någon tätning om det blir tryck där , det finns genomförningar
    med rörgänga 15 och 20 , är för värmekablar som sätts i vattenledningar , lite dyra tycker jag men ett måste
    i dom sammanhangen
    I övrigt så kan du om du behöver fler genomgångar enkelt göra själv , , den dyrare varianten är
    skrovgenomförning för båt , eller rördelar i rödgods med bricka ,gummipackning, muttrar som
    klämmer ihop , det är rörgänga på dessa

• Laddar…
  10. R
    Bannad · Nivå 16
    Snabb som tusan var du , var hittade du den är det invändig gänga på den ? lite bättre än mitt för att få
    till ett stort hål ut

• Laddar…
  11. E
    Husägare Nivå 9
  12. R
    Bannad · Nivå 16
    Tack bra att ha ,lagt den som bökmärke , bra mycket billigare än båtprylar och enklare
    än att bygga själv

• Laddar…
  13. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Bökmärke? Sånt som grisarna har?

14. R
    Bannad · Nivå 16
    :D:D:D:D:D:D:D:D:D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: