Byggahus.se
Vi ska sätta upp nätstängsel (typ gunnebo, fast jula).
Stolparna är runda 34mm i diameter.
Problemet är att 1/4 av tomten består av berg. Hur fasiken får vi fast Stolparna på ett bra sätt? Jag hittar inga (rimligt billiga) stolpskor för runda stolpar?
Är det någon som har bra tips?
PS. Vi kan få hjälp att borra i berget. Men sen då??

Stoppa ner röret i hålet

D Daniel 109 skrev:
Stoppa ner röret i hålet
Jo, såklart. Men det lär ju inte stå superstadigt om jag bara ställer det rakt ner...

Om det passar bra så, annars gäller det att fylla mellanrummet.

Ja okej. Men med vad? Vanlig betong? Fäster det, och framförallt håller det på lång sikt?

L Lisa Aurell skrev:
Ja okej. Men med vad? Vanlig betong? Fäster det, och framförallt håller det på lång sikt?
Ankarmassa, borra med 40mm. Ev. expanderbetong, men ankarmassa håller bättre.

• Gilla
Lisa Aurell
  • Laddar…
L
Jag tycker det låter märkligt att TS ska behöva borra hål på 35-40mm, Jula säljer ju en fot till den stolpen (https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/beslag/markfaste-793080/) då är det bara att försöka sätta foten på en plan bergs/sten yta med varmförzinkad expanderskruv utan några krusiduller med ankarmassa och jox.

Edit: Är ytan inte plan kan man i så fall gjuta en liten platå om man inte vill börja bila ytan rak.

Redigerat:
L Lenza skrev:
Jag tycker det låter märkligt att TS ska behöva borra hål på 35-40mm, Jula säljer ju en fot till den stolpen ([länk]) då är det bara att försöka sätta foten på en plan bergs/sten yta med varmförzinkad expanderskruv utan några krusiduller med ankarmassa och jox.

Edit: Är ytan inte plan kan man i så fall gjuta en liten platå om man inte vill börja bila ytan rak.
Det är väl hugget som stucket lite kanske, är det inte helt plant så är det ju definitivt mer krux att få dit en sådan fot.

L
Ok, det beror ju på tillgången av bra bergsborrmaskin. Det är jobbigt att borra med julas maskiner en halvmeter i 40mm. Foten är enklare för vanliga hemmapulare anser jag. Mindre ojämnt underlag kräver ej gjutning då räcker det med brickor under foten.

L Lenza skrev:
Ok, det beror ju på tillgången av bra bergsborrmaskin. Det är jobbigt att borra med julas maskiner en halvmeter i 40mm. Foten är enklare för vanliga hemmapulare anser jag. Mindre ojämnt underlag kräver ej gjutning då räcker det med brickor under foten.
Problemet är att underlaget är väldigt ojämnt (bergig naturtomt), så det är i princip omöjligt att få Stolparna raka med sådana fötter..

Hur många stolpar är det?

P Per_Eriksson skrev:
Hur många stolpar är det?
Totalt ska vi sätta 120 stolpar. Ca 1/4 är på den bergiga delen.

L
L Lisa Aurell skrev:
så det är i princip omöjligt att få Stolparna raka med sådana fötter..
Jag skrev ju att man kan gjuta under om det är för ojämnt. För broräcken gör man ju så numera, 4st rostfri gängstång i hål på bron, med en liten undergjutning av expanderbetong när räcket är monterat under själva foten till stolpen. Då blir det rakt för varje stolpe går att få exakt rätt position på.

• Gilla
Lenza
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Jag skrev ju att man kan gjuta under om det är för ojämnt. För broräcken gör man ju så numera, 4st rostfri gängstång i hål på bron, med en liten undergjutning av expanderbetong när räcket är monterat under själva foten till stolpen. Då blir det rakt för varje stolpe går att få exakt rätt position på.
Det funkar garanterat, men vore det inte enklare, snabbare och stabilare att hyra en riktig maskin och borra 1 hål för varje stolpe?
Alternativt använt bergdubb om man vill borra med egen maskin.
https://www.stängselshoppen.se/sv/s...tolpdubb.html?search_query=Stolpar&results=15

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.