D
Jag har en tank som ska grävas ner. Enligt instruktionen ska den läggas i grus 0-8.

Det tycks finnas något som heter grus och som kan beställas men det finns även bergskross och stenmjöl. Vad är skillnaden på dessa material?

Bergskross är krossad sten så den har väldigt vassa kanter och är även bindande då den inte är tvättad så den innehåller de minsta fraktionerna.
Stenmjöl används för att binda material och precis som det låter så är det så små fraktioner att den nästan känns som mjöl.
Grus har jag för mig brukar vara tvättad så att den inte binder och brukar ha lite rundare kanter.

Claes Sörmland
Gruset är kommer från naturen och är runt och rinner fint in runt tanken. Det är lätt att packa och ligger sen där man lagt det.

Kross har som sagt en massa nollfraktion och kantiga bitar. Inte lika bra att skyddsfylla med. Nollfraktionen slutar heller aldrig riktigt att röra på sig och rinner med vattnet nedåt över åren.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Låter dyrt med grus eller iaf dyrare än kross och mjöl.

Claes Sörmland
Nu ska man alltid följa instruktionen men det går att skyddsfylla med makadam som ju är sorterad kross. Jag har lagt en slamavskiljare i glasfiber med 4-8 mm makadam som skyddsfyllning enligt instruktion. Inga problem, materialet är ju lite som sand och rinner fint in mot tanken.

D
Jag har span på en jättebit markduk som jag tänkte använda som påse runt tanken och skyddsmaterialet.

Makadam 4/8 är typ det dyraste man kan beställa.

Sand har även renommerats för mig.

låter som om mjöl och stenkross 0-8 är uteslutet.

D
Egentligen är min fråga bara vad som är billigast att skyddsfylla med?

jag har ju den uppgräva sand/jorden som ligger (snart) bredvid hålet och jag antar att jord är ok ut skyddssynpunkt men att folk inte orkar sortera ut eventuella stenar och därför beställs rätt material.

Stickan56
Använd rörgravsgrus 0-8 närmast tanken. Längre ut kan du fylla upp med materialet som du grävt upp

Stickan

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Tack!

Ett nytt förslag på material, rörgravsgrus.

Med stor sannolikhet är rörgravsgrus, grus och stenmjöl i fraktionen 0-8 samma material men med olika namn.

De flesta av åkarna har rekommenderat stenmjöl 0-8.

Stickan56
D Derbyboy skrev:
Tack!

Ett nytt förslag på material, rörgravsgrus.

Med stor sannolikhet är rörgravsgrus, grus och stenmjöl i fraktionen 0-8 samma material men med olika namn.

De flesta av åkarna har rekommenderat stenmjöl 0-8.
Svar Nej!

Stickan

D
Nähä utveckla

Stickan56
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D
Är det helt fel med stenmjöl istället för rörgravsgrus. Rörgravsgruset är 30 procent dyrare.

Vad är tanken gjord av?

D
Glasfiber!

• Emoji av en lila enhörning med glittrande stjärnor över ögonen och en färgglad horn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ikon av en lila enhörning med stjärnglasögon och en färgglad hornspira.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.