Trädgård allmänt
Maskinisten90: [citat] Ja snöskottningen beror ju helt och hållet på hur mycket du vill skotta själv. Jag och min sambo håller på med en tomt vi köpt och den är på ca 7000kvm utanför detaljplan givetvis men ändå nära till samhället. Började förra sommaren med avtäckning sen har jag fyllt upp själv tomten ca 1,5 meter men nu i vår ska jag fortsätta så man hinner färdigt så mycket som
Irjj: Har en slänt nedanför vår altan som leder ned mot väg. Tänker stöd i jorden så att man kan få en gång nedanför altanen. Och sedan ngn form av plantering , för att sedan avsluta med häck ut mot gatan. Tips mottages med förslag. Gärna hänvisning till bra bilder mottages tacksamt Vill kunna göra så mycket som möjligt själv. Samt tips på bra material att använda som ej blir
Shidrokh Namei: Hej Threz, Den är kvar och jag bor i Stockholm. Jag säljer den för 10.000. Det viktigt att komma ihåg att den blir aktuell att hämta först i mitten av juli.
MarwinD: [bild] Ecoraster är vad du söker. Lägg ner det så toppen av plasten är i samma nivå som resten av marken. Se till att det är sjysst sand eller matjord under, sen på med frön. Håll fuktigt så det kan gro. Använder detta mycket i mitt arbete, världsklass! I och med att du lägger allt i samma nivå är det inga problem att köra över med gräsklippare, oavsett storlek. /Martin
term: [citat] Håll dig till plast, mässing är dyrt och spricker lättare.
Lenza: Staketet borde ju i första hand följa marken. Det blir mer harmoniskt om man smetar ut nivåskillnader hela vägen när bygger från grunden som i detta fall. Om du hade haft färdiga staketsektioner är det oundvikligt med "steg" för att hantera problemet.
enstorstark: Oj det var jag rädd för! Har inte så mycket tålamod för att gräva mer just nu . Hade hoppats för en quick fix. Men jag förstår att det är som vanlig. En bra grundarbete är viktig! Trodde bara markduk skulle kunna kväva det mesta.
Jonatan79: Ett tips: fyll med lite grus i botten och sen matjord så har du en fin "rabatt" :0)
Prodigys: [citat] Alldeles för stora toleranser, vissa block va skeva så det inte gick att lägga rakt. Kan ha varit dåliga formar men har inte upplevt så dåliga block från starka som vi annars använder på jobbet
Daniel 109: Faktum var att jag mest fastnade för ”smidat gjutjärn” allmänbildningen hos journalister är inte på topp alka gånger.
mattoys: Med vinsch och motorsåg, samt spade och yxa har jag dragit några stubbar. Man får gräva lite så man kan kapa av de grövsta rötterna.
Blommaren: Hej! jag har en åker där det någon gång odlats något men som på senare år endast använts till att ta vara på det som växt där som foder åt djur. Nu vill jag odla grönsaker där som potatis, morot, broccoli osv. Men kan inte bestämma mig för vilken metod jag ska använda mig av för att förbereda marken för sådd. Jorden är idag lite åt det lerigare hållet men mörk i färgen.
ByggStålis: Så lite som möjligt. 5-8 cm skulle jag säga. Närmare 5.
sandra.ek: Tack för svar, vi börjar med gräsmatta och grusade gångar tror jag.
Avemo: Det går att slå det med lie från en båt också. Då kan man även få det lite snyggare genom att slå under vattnet. Det underlättar att vara två i båten. En som ror och en som slår. En röjsåg eller lite kraftigare trimmer fungerar också. Men då får man hålla sig över ytan.
Aekhold: Vårens projekt i vår trädgård är ett odlingsland med pallkragar. En yta på ca 7x3 meter i gräsmattan tänker jag mig att "rama in" med reglar. I ytan vill jag sen ha 4 st rader med två pallkragar efter varandra i varje. Jag är dock osäker på hur jag ska få pallkragarna i samma nivå och hur jag kan använda täckbark. Min idé är enligt nedan, funkar det tror ni? Enklast möjliga
j.erkers: Utan att säkert veta så tror jag att stenbrottet i Älvdalen är konkat och nedlagt flera gånger. Leta på annonssidor, det säljs en del på sådana ställen.
JonasNy: [citat] Har ingen expertkunskap inom området så det kommer vi definitivt inte att göra själva utan överlåta till proffsen.
optimum: [citat] Välkommen till forumet. Men inlägget du skriver i är nog stendött då det är 15 år sedan.
johnsilver: [citat] Och att man kupa dom innan vintern med gamla löv eller grenar från barrträd eller anat för att skydda röterna från den värsta frosten om det blir en sträng vinter
Fällebyggarn: Det är väl kanske petigare när man sätter panel, då vill man ju gärna att det rinner åt rätt håll. Men en ändträforskare skulle ju kunna ha svaret..
b8q: Jag tycker det överlag ser bra ut! Visst kan man ibland behöva kapa en utstickande bit med en vinkelslip, och då rekommenderar jag att man knackar bort lite flisor från snittytan så att den kapade kanten blir mer lik de övriga.
Rolferts123: [citat] Skönt att prata med någon som vet. Just..menade 34. Men super..tack, då skall jag kolla vidare på det!
Prodigys: Dom lekställning jag byggt på jobbet år diverse skolor och dagis förankras sällan i betong utan fötterna sitter så djupt att det oftast räcker men välpackat material över. Ska du ändå ha betong så duger polackgjutning bra.
xLnT: [citat] Hej, nej det har inte blivit något köp än. Men kul att höra dina erfarenheter.
ToRy: Har man inte för mycket emot lite lagom mängder med gift så kan jag rekommendera en produkt som heter snigelbaren. Det är helt enkelt en liten plastlåda med lock, i vilken man lägger valfritt snigelgift som finns på marknaden. Man lägger lådan på lämpligt ställe (i TS fall uppe i odlingslådan då någon snigeljäkel trots alla åtgärder troligen kommer leta sig dit ändå...) med
Rabbithole: Skulle absolut följa gatan. En stor tumlad mursten på lite packad 0-16 eller bara makadam bör räcka. Befintlig läggning har ju ändå hållt ganska bra. Jag tänker mig alltså bara en rad sten