Byggahus.se

Grindstolpar

1. C
    Medlem · 469 inlägg

calle336

Medlem
    Efter att jag gjutit grindstolpar till huset som vi bor i nu så har jag funderingar på att göra de till nya huset i trä. Eller min fru vill det
    De bör ju bli 250mm x250mm å kanske 1600mm höga.
    Vad gör man dessa av? Ska ha en utfräsning i mitten så vill inte ha en skarv mellan 2 brädor där. Läst nånstans att man använder vattenfast plywood men de hittar jag inte på nätet hos tex Beijer. Eller heter det nått annat?
    Mvh calle

2. J
    Medlem · 6 012 inlägg
    Det är s.k formplyfa 22 mm a 600kr skivan, använd vanligt virke eller begagnade 22 mm spån och ska det vara slät stolpe så ha masonit på insidan som smörjes med vanligt matolja

3. C
    Medlem · 469 inlägg

calle336

Medlem
    Men formplya är ju den bruna varianten va. Jo får nog bli vänligt trä. Kan ju limma ihop dem så blir det ju skapligt glipfritt

4. J
    Medlem · 6 012 inlägg
    Eftersom det verkar bli höga stolpar limma håller inte och formvirke lite dyrt är , nästan som råspont ( billigast ) är bäst med en masonit på insidan blir släta utsidor på stolparna. En form sväller bra om den inte reglas upp runt om i förband. I stolpen behövs nog minst 3 st 16 järn som går i klumpen i mark. Vad kommer att sitta fast i dom? grindar eller bara rak stolpar, ska du ha lyse på dom, så bör man sätta ett rör i mitten upp o.s.v

5. C
    Medlem · 469 inlägg

calle336

Medlem
    Kanske va otydlig. .en jag ska inte gjuta grindstolpen. Tänkte göra den helt i trä denna ggn.

6. J
    Medlem · 6 012 inlägg
    Vad ska det vara för grindar, stora/små/tunga/lätta har du tänk dig

7. C
    Medlem · 469 inlägg

calle336

Medlem
    Kommer att bli en dubbelgrind av trä.
    Öppning 2.5m till 3m.

8. J
    Medlem · 6 012 inlägg
    OK då blir en grindhalva ca 1,5 meter, en sak ska du veta att det kostar på att hänga en grind i den storleken i en stolpe av trä, stolpen kommer att krokna så småningom och grindar hänger sig rätt bra, stolpen måste ankras i marken med en betongklump på kanske min 100 kg och nedslag av ett kraftigt järn i marken genom betongen, i bland har man en pinne/stolpe som går upp 1 meter ovanför stolpen och ut till grinden en vajer för att motverka grindens självnedhäng, jag vet inga trästolpar eller trägrindar som inte kroknar eller hänger sig. Klart dom kan stå några år men inget kul att göra om.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.