Har tänkt bygga ett enkelt staket med liggande trallbrädor, typ 28x120 alt. 28x95.
Om de skruvas i stolparna från en sida så kommer antingen vi eller grannen att få ”baksidan”mot sin tomt. Behöver tips från er andra om ni har någon bra lösning så att både jag och grannen ska få det så snyggt som möjligt.
Har själv lurat på ett par olika alternativ:
alt.1
Fästa från varannat håll mellan stolparna. (Från stolpe 1-2 på min sida, från stolpe 2-3 på grannens sida osv.) möjligen dubblera innan man skiftar sida.
alt. 2
Fixa stolpar med ca 30mm frästa spår på vardera sida. Sticka in änden där och skruva fast lite snett inåt från båda håll. Då får man ett exakt likadant utseende från båda sidor.
alt. 3
Antingen med frästa spår som ovan eller utan, men i detta fall använda sig av en snedsågad list/staketregel intill stolpe för snygg infästning. (Från båda håll, 4st till varje stolpe alltså).
alt. 4
Placera varannan stolpe med en viss förskjutning och på så vis få en rak linje som går innanför stolpe nr 1, men utanför stolpe nr 2 osv. Då ligger brädorna helt rakt, men fästs varannan gång hos grannens sida och varannan gång från min sida.
Både jag och grannen får en lika snygg (eller märklig) syn av staketet.
Vilket alternativ föredrar ni?
Eller har ni något eget riktigt bra sätt att få ihop det?