Behöver er hjälp med en spaljé som jag hade tänkt bygga på min tomt mellan granne och mig istället för plank. Spaljé ska vara 180cm hög och ca 10 meter längd med liggande ribbor (45x45) med 50% genomsläpp.
Som jag har förstått det måste den "snygga" sidan vara mot grannen och problemet är att det inte går att fästa ribborna inne på deras sida pga växtlighet osv. Jag vill ha spaljé så nära gränsen som möjligt. Så då tänkte jag på er här på byggahus, har ni något smart tips på design av spaljé som möjliggör att jag kan fästa från min sida samtidigt som den snygga sidan är mot grannen?
En bonusfråga. Är jordankare stabilt nog eller msårw det vara plintar för stolparna?
Som jag har förstått det måste den "snygga" sidan vara mot grannen och problemet är att det inte går att fästa ribborna inne på deras sida pga växtlighet osv. Jag vill ha spaljé så nära gränsen som möjligt. Så då tänkte jag på er här på byggahus, har ni något smart tips på design av spaljé som möjliggör att jag kan fästa från min sida samtidigt som den snygga sidan är mot grannen?
En bonusfråga. Är jordankare stabilt nog eller msårw det vara plintar för stolparna?
Dum fråga men hur fäster jag ribborna snyggast mellan stolparna? Tvärgående skruv? (kan verka simpel fråga men för en rookie som mig är det bra att dubbelkollaKeiller skrev:
Ja, tvärgående skruv, genom stolpen och in i kortändan av ribborna borde gå bra. Beror lite på hur tätt du vill ha ribborna och om du får rum med skruvdragaren mellan ribborna.Y yeehaa skrev:
Eller så kan du ha delad stolpe med ribborna liggande mellan. Typ så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara