Nu börjar det bli vår kring min lilla koja, och planerna för hur jag ska fixa till tomten ockuperar hjärnan dygnet runt :)

Tomten ligger precis vid en grusväg, och just nu är det en vildvuxen rönnhäck där som gräns/insynsskydd. Häcken är några meter hög och ganska risig. Jag funderar på att kapa ner den och sätta upp nån annan avgränsning mot vägen, som dessutom ger en del insynsskydd. Problemet är val av stil. Kojan är knuttimrad och ska tjäras, det ger ju en viss stil. Ett vanligt plank glesa liggande ribbor i tryckimpregnerat lirar inte direkt med den stilen, utan andas mer villaförort.

Tips mottages på olika slags lösningar (gärna med bild) :)

Hej. Lägg ut bild på Häcken! Kanske en ny yngre häck skulle passa ;) Staket och plank är drygt och kräver underhåll.

Träkoja under konstruktion med obehandlad träfasad, vid en gräsmark nära parkerad bil och skogsbryn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kojan ser ut såhär, har inte tjärat den än

Obehandlad timmerkoja i snölandskap med snöskoter i förgrunden.
Skapa konto

Hur ser Häcken ut på sommaren då ? Täcker den dåligt, gles?

Den täcker bra, men först ca 1,5 m upp. Och den är ju väldigt övervuxen, så nåt måste jag ändå göra med den så småningom. Övervuxen häck ca 1,5 meter upp, med en skogsbakgrund, släpvagn och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

Ge den lite kärlek(gödsel) och klipp ner lite och vänta till nästa år så kanske den känns roligare

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Ett enkelt staket med två liggare i svart. Tex tjärat som du tänkt göra med stugan..
Svart, enkelt staket med två liggare framför en grön gräsmatta och ett grått hus.
Skapa konto

Edit: läste för snabbt och missade att du ville har mer av ett plank.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
en gammaldags gärdsgård hade gjort sig fint!

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ge den lite kärlek(gödsel) och klipp ner lite och vänta till nästa år så kanske den känns roligare
hur låg törs jag klippa den? 50 cm ovanför mark, funkar det?

vill ju behålla insynsskydd även om jag klipper ner häcken.

major_tom major_tom skrev:
en gammaldags gärdsgård hade gjort sig fint!
mmm, det hade varit det bästa! Men det är tyvärr utanför budget i år och nästa år. Kanske värt att spara ihop till.

Mazen Mazen skrev:
Ett enkelt staket med två liggare i svart. Tex tjärat som du tänkt göra med stugan..
[bild]
Edit: läste för snabbt och missade att du ville har mer av ett plank.
Den där typen av ”häst-staket” borde förbjudas enligt lag förutom på hästgårdar;)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den där typen av ”häst-staket” borde förbjudas enligt lag förutom på hästgårdar;)
Ja smaken är som.... :D

Jag ska nog skapa en röstning om häststaket, måste dricka mer viiin först ;)

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.