Hej
Jag vill bygga en träningsställning uppbyggd av 4st 95x95 stolpar, 4000mm höga. Dessa stolparna bildar en kvadrat med 1200mm långa sidor.
Sida 1: Laxtrappa (
)
Sida 2: Ringar
Sida 3: Repklättring
Sida 4: Pull-up-bar
Träningsformerna innebär att det blir en del påfrestningar för platformen.
Min plan är:
Min frågor är:
Tack på förhand!
Jag vill bygga en träningsställning uppbyggd av 4st 95x95 stolpar, 4000mm höga. Dessa stolparna bildar en kvadrat med 1200mm långa sidor.
Sida 1: Laxtrappa (
Sida 2: Ringar
Sida 3: Repklättring
Sida 4: Pull-up-bar
Träningsformerna innebär att det blir en del påfrestningar för platformen.
Min plan är:
- Gräva ner 700mm betongplintar.
- Förborra och skruva i 4 franska träskruvar i varje stolpe (Vet inte säkert måtten på hålen men jag tror jag ska ha 10x50 mm skruvar)
- Skruva dit 45x95 mm reglar högst upp mellan stolparna. som ligger på vinkelbeslag (Något tips på vilka?)
- Skruva dit 45x95mm reglar som stödvinklar i varje hörn (Något tips på hur långt in på mitten av brädan dessa behöver vara?)
- Fylla igen hålen nu när jag ser att allt är rakt (Kan jag vänta tills detta steget eller borde det var direkt efter steg 1?)
- Bulta dit en fästanordning där repet ska hänga. Genomgående bultar med något beslag på ovansidan så att bultarna inte äter sig ner i trät)
- Skruva dit laxtrappan på 2 av stolparna med 3 bultar. (Tips på hur jag bäst kan fästa dessa? De ska ju tåla en del)
- Skruva ditt pull-up-bar
- Hänga upp ringarna (Hänger i band)
Min frågor är:
- Vilka franska träskruvar behöver jag till stolparna?
- Vilka vinkelbeslag klarar av att hålla upp reglarna högst upp. Den ska klara påfrestningar så som repklättring osv.
- Ungefär hur lång in behöver reglarna som ska stötta upp anordning vara?
- Kommer reglarna klara av repklättring när fästet är i mitten av en regel?
- Hur bör jag fästa laxtrappan. Dvs en stålplatta på två av stolparna som ska klara av att man hoppar upp och ner. Hur ska dessa stålplattorna fästas för bästa hållbarhet?
- Kommer anordningen om jag gör som beskriver med betongplintar och vinkelbeslag m.m?
- Har ni några fallgropar ni kan varna mig för redan nu som jag ska akta mig för? eller tips på hur jag kan göra det bättre?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Det var ju ett tag sedan du skrev, men bättre att svara nu än aldrigNaturliv skrev:
Såhär blev hela träningsställningen. Rätt likt 3D-ritningen ändå.
Den blev väldigt stabil men som kanske väntat, inte så välanvänd som hoppats.
Pullup-baren hållet för kippar, toes-to-bar och liknande.
Repet är ett utomhusrep, hårt och svårt att klättra. Men det kanske skulle blivit bättre om jag använt det mer.
Ringarna. Jag köpte träringarna som var för inomhusbruk. Det skulle behövt oljats eller så skulle jag köpt i plast. Så dom är förstörda.
Laxtrappan däremot. Den är inte använd. Jag valde att lägga sten under då jag ändå inte skulle vilja använda den utan en madrass under men en madrass som skulle kunna täcka ett fall från ca 4m skulle kostar många tusenlappar, alltför många. Jag känner även att stegen sticker för lång ut vilket gör att det känns mer riskfyllt än det borde då man måste gå ut med stången en bit för att komma runt dom.
för att göra stegen så använde jag metallbeslag som jag satt på utsidorna av stolparna.
Summerat så var projeket väldigt kul och lärorikt. att gräva ner 700mm plintar och få en 4.5m hög ställning stabil och rak var utmanade men inte omöjligt. Jag byggde laxtrappan liggandes och reste sedan upp den och lyfte den på plats på plintarna. Stabil konstruktion, men sådant här blir sällan mycket använt.
Laxtrappan är för riskfylld och därför har jag valt att låta bli den.
Får se vad det blir av denna i framtiden. Jag valde att lägga singel under för att kunna kapa metallbeslagen från plintarna när jag vill bli av med ställningen. Då kommer det inte ens att synas att den har varit där.
Klicka här för att svara