26 477 läst ·
29 svar
26k läst
29 svar
Kan vi få klarhet angående tryckimpregnerat och pallkragar?
Bra uträkning! Jag ’tror’ inte tryckt virke är ett problem dock villl jag inte chansa samt att obehandlat virke är billigare . Visst , det kommer ta mer stryk men vad gör det? När det är slut så får jag en chans att bygga nytt...
Jag byggde i tryckt virke med åldersbeständig plast på insidan. Ville ha något som håller. Med tanke på mängden gift och skit man får i sig från alla andra ställen dagligen tror jag mina enstaka morötter och salladshuvuden är försumbart.
Med tanke på alla gifter en annan som levt några år redan fått i sig via frukt m.m. under uppväxten torde jag vara stendöd för länge sedan.
Med tanke på alla gifter en annan som levt några år redan fått i sig via frukt m.m. under uppväxten torde jag vara stendöd för länge sedan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag röstar för obehandlat, det är mer än nog tid att byta jorden när kragen ruttnat.
Protte
Protte
Har själv funderat i samma banor. Är dock inte bekymrad över ev giftighet. Den springande punkten där är vad växterna tar upp och vad som av det går till de ätbara delarna. Har för mig jag sett ngn studie som visade att det var nästan omätbara mängder som gick till det ätbara. Dock, som alltid, det varierar med omständigheter såsom typ av ämnen och grönsaker mm.
Däremot är den generella miljöförstörelsen ett principiellt större problem. Normalt inget man märker för egen del i sin egen trädgård, men sammanlagt för hela jorden tycks evidensen rada upp sig på att vi förstör jorden snabbt. När man som vi har eget VA med grävd brunn så inser man snabbt att all skit som kommer ner i marken också förr eller senare kommer i dricksvattnet. Vilket då som steg 1 gör att all form av växtgift går fetbort. Tryckimpregnerat är ett gränsfall som bör undvikas i det längsta.
Det är dags att putsa av de gamla kunskaperna från mellanstadiet om kretsloppet. Varenda levande organism är en vital länk i naturens kretslopp. Precis som i en kedja. Det räcker att en endaste del förstörs, så rasar hela kedjan.
Det som är intressant i denna diskussionen är hur stor skillnad är det mellan tryckimpregnerat och vanligt virke i livslängd, arbetsinsats och kostnad?
Följdfrågan blir: Hur stor skillnad gör det med olika typer av behandling av trävirket (tjära, linolja etc)?
Ytterligare en följdfråga: Hur stor skillnad gör det med olika tjocklek/dimension på trävirket?
Intuitivt känns det som att om det håller i >10 år så är det helt acceptabelt. Att riva och bara kunna slänga i en förmultningshög är enkelt, och känns extra bra då det gynnar markliv och insekter. Sedan får man chansen att bygga nya förbättrade versioner, och delge andra sina erfarenheter via forum...
Däremot är den generella miljöförstörelsen ett principiellt större problem. Normalt inget man märker för egen del i sin egen trädgård, men sammanlagt för hela jorden tycks evidensen rada upp sig på att vi förstör jorden snabbt. När man som vi har eget VA med grävd brunn så inser man snabbt att all skit som kommer ner i marken också förr eller senare kommer i dricksvattnet. Vilket då som steg 1 gör att all form av växtgift går fetbort. Tryckimpregnerat är ett gränsfall som bör undvikas i det längsta.
Det är dags att putsa av de gamla kunskaperna från mellanstadiet om kretsloppet. Varenda levande organism är en vital länk i naturens kretslopp. Precis som i en kedja. Det räcker att en endaste del förstörs, så rasar hela kedjan.
Det som är intressant i denna diskussionen är hur stor skillnad är det mellan tryckimpregnerat och vanligt virke i livslängd, arbetsinsats och kostnad?
Följdfrågan blir: Hur stor skillnad gör det med olika typer av behandling av trävirket (tjära, linolja etc)?
Ytterligare en följdfråga: Hur stor skillnad gör det med olika tjocklek/dimension på trävirket?
Intuitivt känns det som att om det håller i >10 år så är det helt acceptabelt. Att riva och bara kunna slänga i en förmultningshög är enkelt, och känns extra bra då det gynnar markliv och insekter. Sedan får man chansen att bygga nya förbättrade versioner, och delge andra sina erfarenheter via forum...
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Jag tycker det egentligen är lite orättvist att kalla koppar för gift, i så fall ska vi också börja kalla syre för gift.H Hempa69 skrev:Jag för min del väljer att försöka minimera gifter så långt jag kan påverka själv. Jag tror inte det har jättestor/farlig påverkan på min eller min familjs hälsa, men dagens jordbruk och skogsbruk använder stora mängder gift i kombination med storskaliga monokulturer vilket leder till låg biologisk mångfald, vilket är ett av de allvarligaste miljöproblemen i världen. Så för mig är inte min hälsa det viktigaste i denna fråga utan att bidra till vår jords hälsa. Så tänker jag, hoppas det är fler som tänker så.
Koppar är livsnödvändigt för såväl människor som växter, frågan är bara när det blir såpass stora koncentrationer att det blir giftigt. Tittar man på det jag räknat så tyder allt på att det inte ens kommer i närheten av att vara giftigt, åtminstone inte för människor.
Beroende på ens diet skulle man, om man vill greppa efter halmstrån, till och med kunna säga att det är bra med den extra kopparn från impregnerat virke.
Jaja. Klumpigt ordval av mig, men jag tror du förstår vad jag menar med tanke på att jag pratar om att bygga av tryckimpregnerade plankor.hsd skrev:
Kanske, fast jag kan inte se att den borde vara så väldans exponentiell.M Micke_xyz skrev:
Den skulle lika gärna, i mina outbildade ögon, vara avtagande. D.v.s. att mest försvinner första året.
Det är lite som att säga att man inte ska vaccinera sig för att det är farligt i och med att det finns farliga ämnen i vaccinet, vilket är helt sant. Men de farliga ämnena är i försvinnande små mängder så att inte vaccinera sig av den anledningen är bara fånigt.T twoody skrev:
Det tror jag nästintill alla kan enas om, så vad är skillnaden när det kommer till pallkragar?
Det är i mitt tycke det, hitintills, bästa argumentet för att eventuellt inte använda tryckimpregnerat. För jag utgår från att tillverkningsprocessen är ganska krävande. Hur krävande har jag dock ingen aning om.Oldboy skrev:
Det vägs upp litegrann genom att vi inte behöver skövla lika mycket skog som i teorin leder till mindre monokultur som ärr något vi vill undvika som pesten. Men men, för de här användningsområdena så blir påverkan såpass liten att det omöjligt kan göra någon skillnad rent praktiskt.
Det stämmer men riktigt så enkelt är det inte. Kroppen kan bara eliminera en viss mängd koppar under en viss tid så om den får för mycket tar den skada. Gränsen för när man tar skada verkar däremot som sagt vara klart högre än vad några plank tryckimpregnerat kan orsaka.M MagHam skrev:
Gjorde odlingsbädd i otryckt som jag målade med linolja, efter två år så var dom nästan helt ruttna och hade inte hållt ett år till.
Aldrig mer otryckt eller omålat virke.
Blir inte mer koppar i jorden än vad man får i sig från ett glas whisky.
Aldrig mer otryckt eller omålat virke.
Blir inte mer koppar i jorden än vad man får i sig från ett glas whisky.
vi är inne på vårat fjärde år med våra obehandlade kragar och dom ser ut att hålla ett par år till. Sjukt att det kan skilja så. Hur ser marken och omgivningen ut hos er? Våra står iof på sandig jord och med en dm med ren sand runt kragarna. Det gör kanske sitt?T Thörre skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden