26 468 läst ·
29 svar
26k läst
29 svar
Kan vi få klarhet angående tryckimpregnerat och pallkragar?
Sida 1 av 2
Hej
Jag funderar på att bygga några pallkragar/odlingsbäddar eller vad man nu vill kalla det och försöker få klarhet i hur man kan förlänga livslängden.
Jag har läst hundratals inlägg där alla tror så mycket att Jehovas vittnen skulle vara stolta. ”Allt tryckimpregnerat är giftigt”, ”bara gammalt tryckimpregnerat är giftigt”, ”inget tryckimpregnerat är tillräckligt giftigt”, ”plast är bra”, ”plast är dåligt”, osv osv osv.
Enligt Råd och Rön har en planka 28x120 sex gram koppar i sig som under 20-40 år lakar ut 5-15 %.
Nu vet jag inte hur lång en plank är men om vi gissar att man behöver två plank per bädd och att man har tre bäddar så får vi, om vi räknar i värsta fall får vi:
(6x2x3x0,15)/20 = 0,27 gram koppar per år som lakas ut till jorden.
Räknar vi istället i bästa fall så får vi istället 0,045 gram koppar per år.
Om vi skulle äta all koppar som kommer från det värsta scenariot så får vi i oss 0,74 milligram per dag. Fast mer troligt är förstås att vi får i oss större mängder under en kortare tid. Låt oss säga 3 milligram per dag under en tremånadersperiod per år.
Enligt livsmedelsverket är den rekommenderade dagliga dosen 0,9 milligram så det är utan tvekan lägre än vad man får i sig i värsta scenariot. Om man bara ser till de där tre månaderna d.v.s.
Men
EU har, enligt länken ovan, satt en övre acceptabel gräns för kopparintag på 5 milligram per dag. Något vi klarar även i vårat värsta scenario.
Och förstås, något mycket viktigt:
All koppar som urlakas tas inte upp av växten och alla koppar som tas upp av växten hamnar inte i de ätbara delarna. Om någon har koll på det här så får de gärna säga till men jag gissar att majoriteten av det som lakas ut från plankorna inte blir uppätet av oss.
Lägg därtill att det ofta är fler personer som äter det som odlas...
Summa summarum
Använder vi ”vanligt” tryckimpregnerat virke håller vi oss, enligt det värsta scenariot, inom de acceptabla gränsvärderna även om vi är över de rekommenderade. Men detta är ifall vi får i oss allt koppar som urlakas, vilket vi inte gör. Och ofta är vi fler personer som äter det odlade.
Så även i det värsta scenariot verkar vi med råge underskrida den övre gränsen. Om vi räknar med att vi är fler som äter och att mycket av kopparn dessutom går till spillo så understiger vi även den rekommenderade gränsen ganska ordentligt.
Detta gäller som sagt om man har tre bäddar och två plankor 28x120 till varje.
Så...
Vad tycker/tänker ni? Har jag räknat tokigt? Finns det andra aspekter med tryckimpregnerat man måste ta hänsyn till?
Jag funderar på att bygga några pallkragar/odlingsbäddar eller vad man nu vill kalla det och försöker få klarhet i hur man kan förlänga livslängden.
Jag har läst hundratals inlägg där alla tror så mycket att Jehovas vittnen skulle vara stolta. ”Allt tryckimpregnerat är giftigt”, ”bara gammalt tryckimpregnerat är giftigt”, ”inget tryckimpregnerat är tillräckligt giftigt”, ”plast är bra”, ”plast är dåligt”, osv osv osv.
Enligt Råd och Rön har en planka 28x120 sex gram koppar i sig som under 20-40 år lakar ut 5-15 %.
Nu vet jag inte hur lång en plank är men om vi gissar att man behöver två plank per bädd och att man har tre bäddar så får vi, om vi räknar i värsta fall får vi:
Om vi skulle äta all koppar som kommer från det värsta scenariot så får vi i oss 0,74 milligram per dag. Fast mer troligt är förstås att vi får i oss större mängder under en kortare tid. Låt oss säga 3 milligram per dag under en tremånadersperiod per år.
Enligt livsmedelsverket är den rekommenderade dagliga dosen 0,9 milligram så det är utan tvekan lägre än vad man får i sig i värsta scenariot. Om man bara ser till de där tre månaderna d.v.s.
Men
EU har, enligt länken ovan, satt en övre acceptabel gräns för kopparintag på 5 milligram per dag. Något vi klarar även i vårat värsta scenario.
All koppar som urlakas tas inte upp av växten och alla koppar som tas upp av växten hamnar inte i de ätbara delarna. Om någon har koll på det här så får de gärna säga till men jag gissar att majoriteten av det som lakas ut från plankorna inte blir uppätet av oss.
Summa summarum
Använder vi ”vanligt” tryckimpregnerat virke håller vi oss, enligt det värsta scenariot, inom de acceptabla gränsvärderna även om vi är över de rekommenderade. Men detta är ifall vi får i oss allt koppar som urlakas, vilket vi inte gör. Och ofta är vi fler personer som äter det odlade.
Så även i det värsta scenariot verkar vi med råge underskrida den övre gränsen. Om vi räknar med att vi är fler som äter och att mycket av kopparn dessutom går till spillo så understiger vi även den rekommenderade gränsen ganska ordentligt.
Så...
Vad tycker/tänker ni? Har jag räknat tokigt? Finns det andra aspekter med tryckimpregnerat man måste ta hänsyn till?
Just när det kommer till pallar och pallkragar tror jag man ska vara mer försiktig med vad pallarna använts till innan.
Använder man begagnade pallkragar har man oftast inte en susning vilka kemikalier som transporterats på dem.
Använder man begagnade pallkragar har man oftast inte en susning vilka kemikalier som transporterats på dem.
Det är sant. Personligen tänker jag däremot köpa allting nytt så man vet vad man får, lite därför jag började fundera på det här. Men ja, om man har begagnade saker eller köper trä utan att veta vilken typ det är bör man vara lite extra försiktig.T Thullen skrev:
Å andra sidan så har även plast giftiga ämnen i sig, frågan är hur mycket av de som lakas ut. Ålderbeständig plast kan man ju gissa ska vara ganska inert men hur inert? Ett annat problem med plast är tydligen hur man stänger in fukten mellan plankorna och plasten vilket gör att träet mår sämre än om den legat mot jord.R RiKr skrev:
Inte enkelt det här :/
Hej,T Trunk skrev:Hej
Men
Summa summarum
Så...
Den uträkningen funkar utmärkt så länge du inte äter något annat, inte har några koppar- eller mässingsrör/kranar eller något annat som innehåller koppar som kan lakas ut. Till det argumentet vill jag anföra att gränsvärdet är satt utifrån att man inte får i sig några andra gifter, rester av besprutningsmedel eller tungmetaller som kan påverka kroppen negativt.
Jag själv föredrar obehandlat trä som jag själv behandlar med rå linolja två-tre gånger innan jag lägger den på plats och sedan slabbar på ett varv om året. Våra pallkragar har klarat sig utmärkt i tio år hittills och giftfritt blir det. Bra för er som ska äta av det odlade och bra för insekter, maskar och alla andra kryp som får jorden och oss att må bra.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Jojo, men även om man nu äter allting helt själv och har en normal diet så hamnar man fortfarande under EU:s högsta rekommenderande gräns. Och det är bara under odlingssäsongen.H Hempa69 skrev:Hej,
Den uträkningen funkar utmärkt så länge du inte äter något annat, inte har några koppar- eller mässingsrör/kranar eller något annat som innehåller koppar som kan lakas ut. Till det argumentet vill jag anföra att gränsvärdet är satt utifrån att man inte får i sig några andra gifter, rester av besprutningsmedel eller tungmetaller som kan påverka kroppen negativt.
Jag själv föredrar obehandlat trä som jag själv behandlar med rå linolja två-tre gånger innan jag lägger den på plats och sedan slabbar på ett varv om året. Våra pallkragar har klarat sig utmärkt i tio år hittills och giftfritt blir det. Bra för er som ska äta av det odlade och bra för insekter, maskar och alla andra kryp som får jorden och oss att må bra.![]()
Och viktigast av allt är som sagt att jag tror inte man får i sig i närheten av allt koppar som virket släpper från sig samt att mängden halveras om man är två som äter. Min poäng är väl egentligen att desto mer jag läser desto mer övertygad blir jag om att hälsofaran med tryckimpregnerat virke är kraftigt överdriven för småskaliga hobbyodlare.
Lite mer info - som i mitt tycke styrker att man inte ska vara orolig.
Enligt den amerikanska motsvarigheten till folkhälsomyndigheten får man normalt i sig 1,1 till 1,4 milligram koppar per dag beroende på ens kön.
Samma myndighet menar också att man kan få i sig 10 milligram per dag under en mycket lång tid (mer än våra hypotetiska tre månader) utan att en vuxen frisk person ska löpa risk för leverskador.
Kopparrik mat är i regel inälvsmat, skaldjur, mörk choklad och nötter. Inälvsmat innehåller mångfalt mycket mer koppar än övrig mat. Bra för oss som inte äter inälvor
Denna artikel tittar lite närmare på studier och vad de sett. I korthet kan man säga att det inte är så enkelt som att säga ”allt under 10 mg per dag är säkert” men det verkar i alla fall som att de nivåer som nås av några tryckimpregnerade plankor ligger långt under de doser som behövs för att skada levern. Detta gäller om man inte har ett par ovanliga leversjukdomar i botten.
Utöver leversjukdomar så orsakar ett för högt kopparintag illamående och allmänna problem med mag- och tarmkanalen men det verkar alltså vara levern som man i det långa loppet ska oroa sig över.
Edit: Jag ser att det är flera som säger att de tror tryckimpregnerat är farligt. Ni får gärna skriva några rader om varför ni tror det.
Förutsatt att man inte har Wilsons sjukdom så kan kroppen eliminera koppar.
Och det är vad jag läst mig till den enda aktiva substansen i de lägre klasserna av tryckimpregnerat.
Kopparrör i kombination med lågt pH släpper också en hel del i dricksvatten.
Och det är vad jag läst mig till den enda aktiva substansen i de lägre klasserna av tryckimpregnerat.
Kopparrör i kombination med lågt pH släpper också en hel del i dricksvatten.
Jag för min del väljer att försöka minimera gifter så långt jag kan påverka själv. Jag tror inte det har jättestor/farlig påverkan på min eller min familjs hälsa, men dagens jordbruk och skogsbruk använder stora mängder gift i kombination med storskaliga monokulturer vilket leder till låg biologisk mångfald, vilket är ett av de allvarligaste miljöproblemen i världen. Så för mig är inte min hälsa det viktigaste i denna fråga utan att bidra till vår jords hälsa. Så tänker jag, hoppas det är fler som tänker så.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
En obehandlad regel av kärnvirke som är 45mm tjock håller alldeles tillräckligt länge, är även billigare. Varför ens chansa, jag förstår inte anledningen.
Intressant ämne!
Jag valde själv att bygga i obehandlad 45 mm tjockt virke. Jag gissade att livslängden blev tillräckligt tills jag kan mura upp något permanent. Att sen kunna kompostera det förmultnade virket kändes också tilltalande.
Jag valde själv att bygga i obehandlad 45 mm tjockt virke. Jag gissade att livslängden blev tillräckligt tills jag kan mura upp något permanent. Att sen kunna kompostera det förmultnade virket kändes också tilltalande.