Gröna blad med omogna blomklasar som kan vara från fläder eller druvfläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en gren med gröna löv för identifiering av växttyp, eventuellt fläder eller druvfläder.
Skapa konto
Hej! Vi har ett par träd som ser ut som fläder. Men jag är osäker och är rädd att det är druvfläder. Så jag hoppas att någon som vet med säkerhet.

Tack på förhand!

BirgitS
Redigerat:
Sprit

jag ska göra fläder sprit men jag förstår inte recepten

jag läser att fläder måste upphettas för att gifter ska försvinna men recepten på sprit hettar inte upp fläder blommorna

känns konstigt och alla säger olika

vad tror ni är bäst?

Bara att lägga i några blommor från äkta fläder, behöver ingen kokning.

Vår fläder som blommar nu.
Blommande fläderbuske med vita blommor mot en bakgrund av blå himmel och grönt gräs.
Skapa konto

Äkta fläder är ju också giftig oupphettad sägs det

Gör det? Förutom om man äter de rätt äckliga omogna bären är den helt ofarlig. Omogna bär ger lite magont, men är inte farliga de heller.

Gjorde förresten en väldigt god glögg på fläderbär förra året. Stoppa jäsningen innan den blir för torr och fläska sedan på med glöggkryddor.

Druvfläder har mörk märg, äkta har vit. Så kapa av en gren..

Jag har druckit flädersaft på okokta blommor från äkta fläder i många år. Enda gångerna den känts giftig är när det blivit många utomordentligt goda drinkar på gin och flädersaft.
Jag är inte helt säker på att det beror på flädern.

• Gilla
  • Haha
Maneten och 2 till
  • Laddar…
Fläderbrännvin o flädersaft.. giftigt :)

Det är väl samma gift i stjälken på alla fläder

men om jag tar Bort så mycket stjälk som möjligt från blomman när jag gör sprit så borde det vara ok

blir gott

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Nu blir det väl ändå lite överdrivet. Googla på flädersaft recept, jag garanterar att du inte hittar något där man dissekerar blomklasarna. Det giftigaste i din smaksatta sprit kommer utan minsta tvekan att vara etanol.

Mazen Mazen skrev:
Druvfläder har mörk märg, äkta har vit. Så kapa av en gren..
Det där är definitivt inte druvfläder. Förväxlingsrisken är obefintlig om man bara vet att man inte ska använda druvfläder.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där är definitivt inte drivfläder. Förväxlingsrisken är obefintlig om man bara vet att man inte ska använda druvfläder.
Yes.

hscn hscn skrev:
Jag är inte helt säker på att det beror på flädern.
:crysmile::rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.