För att plugga
Tälj till en konisk träplugg sätt i den från insidan.
En klassisk vinkork bör också fungera.

Eller köp en expanderande gummiplugg tex
Nu vet jag inte hålets diameter men denna täcker 23-25mm
https://www.biltema.se/bat/vvs/dyvikor/expanderdyvika-2000017771
Silicon limm mm är inte alltid bäst.

• Gilla
ajonoh
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du gör samma miss som jag gjorde. TS har borrat så långt ner, precis ovanför tunnans golv, att muttern helt enkelt inte får plats där.
Ok. Trodde att felet var att det inte fanns plats att vrida muttern...

Nissens
A ajonoh skrev:
[bild] [bild] Vattentunnan hade en markerad, plan yta att montera vattenkranen på och efter mycket möda och stort besvär fick jag dit den!

Men DÅ inser jag att den stora plastmuttern inte går att skruva på från insidan. Botten tar emot!?!!? Ligger närmast dikt an mot kranen.

Jag hade inte kunnat fästa kranen högre upp pga den plana ytan var så liten.
Så nu har jag en värdelös vattentunna med hål i botten ...... suck och hjälp!

1. Borra fler hål och göra om till Sundsvalls största durkslag?
2. Limma fast kranen på något sätt? Vilket lim är vattenfast och limmar plast??
3. Åka tillbaks till Jula med eländet och fråga "Hur tänkte ni nu?"
4. Någon som har något annat förslag?

Snälla rädda min tisdagskväll. (Och tunnan)
Hur har det gått för dig?

Fairlane Fairlane skrev:
Är tunnan verkligen så tjock i väggen?
Jag har rätt många mm över så inget problem alls att få på muttern på insidan.

[bild]
[bild]
Lyckliga du som monterade kranen rätt! :)
Bra att få veta hur jag också skulle ha gjort.

D Dunderhake skrev:
Har samma tunna och och borrade på exakt samma ställe, fick samma problem
Lyckades få det tätt med en stor mängd silikon både på insidan och utsidan.
men silikonet fäster dåligt, tror att vattentrycket pressar silikoner på insidan mot kraven så det blir tätt
Hej Dunderhake och varmt tack för din kommentar!
Tråkigt att du råkade ut för samma problem :( Men skönt ändå att det inte bara är jag som har blivit lurad av tunnan.
Hälsningar Anna

banjoragge banjoragge skrev:
Epoxi fäster inte på Polyeten utan att du primar först! Bättre så här. Torka av ut- och insidan runt hålet med aceton, gör samma med kranflänsen och muttern. Kleta på 2 mm Casco aquaseal.på flänsen på muttern och sätt den på plats. Kleta på 2-3 mm Casco aquaseal på kranens fläns och gänga. Gänga på kranen och vrid den i rätt läge. Har du lagt på ordentligt med tätningsmassa, ska det klämmas ut både på insidan och utsidan. Aquaseal är silikonfritt, vilket är en fördel då silikontätning släpper från polyeten. Lycka till!
Tack för det utförliga svaret! Detta låter definitivt som något jag skulle klara av :)

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A ajonoh skrev:
Lyckliga du som monterade kranen rätt! :)
Bra att få veta hur jag också skulle ha gjort.
Ja, Jag har inte den tunnan och i mitt fall står tunnan på marken så då var det rätt naturligt att montera kranen högre upp, annars hade jag kanske gjort samma fel. Hoppas du löser det.

B BrunoK skrev:
Jag föreslår att du försöker lämna tillbaka men ring först Jula och klaga innan så du inte åker dit och de nekar dig. Om de gav dig en annan kran så kan det vara anledningen till att du inte får kranen tät och därmed kan reklamera.

Om du lyckas få en ny tunna, sätt inte dit någon kran!! Förr eller senare kommer den läcka.
Vi har ett flertal vattentunnor i olika storlekar och vi doppar vattenkannorna ner i dem. Går mycket snabbare att fylla kannorna så. Även när vattennivån är låg så går det fortare att hinka upp eller på slutet tömma tunnan genom att hälla ur den till en hink innan man fyller kannan med hinken.
Bra tips! Och bra att det går fort att fylla vattenkannan :)
Jag använder två vattenkannor, en får stå på "fyllning" medan jag vattnar med den andra och sen byter jag plats på kannorna och vattnar med den nyss fyllda osv.

• Gilla
BrunoK
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett tips från en gammal båtmänniska som är van vid att täta vattenläckage ovan och under vattenytan..

Det är sannolikt svårt att hitta något lim som biter på plasten i tunnan. Då finns det ett knep som alltid funkar.

Köp en tub sikaflex.
Lägg en rejäl sträng med sikaflex på insidan tunnan runt hålet du gjort. Jag uppfattar det som att du redan har en bra packning på utsidan. Därefter sätter du dit kranen, sätter på muttern på insidan, skruvar på kranen tills det är kanske 1-2 mm kvar. Det är mycket viktigt att inte skruva den ända in, det är också viktigt att sikaflexen runt insidan hålet går emot muttern.
Därefter låter du sikaflexen härda.
När sikaflexen härdat så drar du åt kranen så att muttern pressar ihop sikaflexen på insidan.
På detta viset har du gjort en egen packning som kommer att hålla tätt mycket länge. :)
Tack för svaret, båtmänniskor är att lita på! I alla falla nästan lika mycket som trädgårdsmänniskor ;) Hoppas du får en fin båtsommar!

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Hej alla plastexperter och vattentunneägare! :)
Tusen tack för alla kommentarer och ert engagemang. Hurra för byggahus-medlemmarna!

Jag döpte tunnan till bråk-tunnan och som straff gav den mig ryggskott. (Fast jag borde kanske ha fattat att det är en dum idé att stå med huvudet nere i en djup tunna en hel kväll...)

Jag har i alla fall förlikat mig med att bråk-tunnan vann, jag var korkad och borrade på fel ställe så att kranen inte gick att sätta fast men nu är ryggen på bättringsvägen och det är dags för en uppdatering!
Sikaflex eller Aquaseal verkar vara det jag ska använda för att täta. Tack!
Men - bråk-tunnan vann som sagt. Istället för att bränna upp den köpte jag en helt ny fin vattentunna från Biltema, med stativ och JÄTTETYDLIG :) instruktion + ett borrat hål där kranen ska sitta. Toppen!
Svart vattentunna från Biltema placerad på stativ mellan odlingslådor med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bråk-tunnan ska jag såga av på mitten, underdelen (med hålet...) ska jag köra till soptippen. Överdelen ska bli en odlingskrage till min rabarber.
Grön plastvattentunna bredvid rabarber i terrakottakruka och vit trädgårdsgrind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller - OM jag kanske försöker täta hålet i underdelen (med en vinkork? ;) ) så kanske botten blir en damm till mitt Amerikanska älggräs.
I så fall uppdaterar jag igen här :)

Hur som helst, TUSEN tack för alla era förslag (även om lödkolvar och popnitar och Rhoca Gil kanske inte var riktigt det jag hade nytta av hehe!)

Jag önskar er alla en riktigt fin sommar, så gott det nu går i dessa pandemitider. Ta hand om er!
Hälsningar Anna

• Gilla
Ulf Arenander1 och 8 till
  • Laddar…
H
En bra tråd som den här får inte sluta utan ett försök.
Jag är nyfiken om det här kan funka.
Klipp ut en bit från en gammal plast bytta med PP märkning i botten.
Lägg på bakplåtspapper och värm ihop med strykjärnet.

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
En bra tråd som den här får inte sluta utan ett försök.
Jag är nyfiken om det här kan funka.
Klipp ut en bit från en gammal plast bytta med PP märkning i botten.
Lägg på bakplåtspapper och värm ihop med strykjärnet.
Tack för förslaget!
Det ska jag (kanske) testa ;)

F fsn skrev:
Det lär inte hjälpa öht då det inte är där det skall täta. Det mellan tunnan och en yta på kranen. Man kan dra på hur mycket lin som helst, det hjälper inte.
Njaa, nu är du ute o cyklar med ditt svar.. rent ut sagt så skriver du smörja. Med det låga vattentrycket man har i denna vattentunna (1m hög, fylld, så är det 0,1 bar/cm2 eller det mera informella 1mvp i tryck..så fungerar nog linet utmärkt och det spelar ingen roll var man tätar med lin med det trycket eftersom det sväller när det blir fuktigt och tätar... Hade själv en tidigare hemmabygd elkasett med 3st. rostfria, 2kw värmestavar med 0,9 Bar vattentryck, 3mm gänga kvar på utsidan, inget annat än lin av det jag provade tätade.. Såå, jag drar slutsatsen att du inte har någon erfarenhet av lin..

F
L leifa.k skrev:
Njaa, nu är du ute o cyklar med ditt svar.. rent ut sagt så skriver du smörja. Med det låga vattentrycket man har i denna vattentunna (1m hög, fylld, så är det 0,1 bar/cm2 eller det mera informella 1mvp i tryck..så fungerar nog linet utmärkt och det spelar ingen roll var man tätar med lin med det trycket eftersom det sväller när det blir fuktigt och tätar... Hade själv en tidigare hemmabygd elkasett med 3st. rostfria, 2kw värmestavar med 0,9 Bar vattentryck, 3mm gänga kvar på utsidan, inget annat än lin av det jag provade tätade.. Såå, jag drar slutsatsen att du inte har någon erfarenhet av lin..
nej det gör jag inte. Linet tätar garanterat gängan men det spelar ingen roll då det inte är där det läcker. Förstår du inte det kan jag bara beklaga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.