Byggahus.se
Blandade mitt livs första sats snigeldynamit igår.

Enligt anvisningarna kan massan bli som smuldeg och tyckas omöjlig att få flytande, men man ska framhärda och vispa mer så flyter det så småningom ut.

Jag hade precis motsatt problem, konsistensen var som saft hela tiden. Hällde först hälften av pulvret (Demex) i vattnet, sen resten. Men som sagt, saftkonsistens hela tiden. Nu på morgonen, tolv timmar senare, är massan porös som blöt lera i hålet. Jag hade ju förväntat mig någonting mer betongliknande om det så småningom ska kunna spräcka ett berg.

Ni som har erfarenhet, verkar det här helt galet? Jag var väldigt noga med vattenmängden, exakt 1,5 liter på en femkilossäck per instruktion.

Tack på förhand!
Erik

Konsistens som tjock välling:

Det låter som att du haft för mycket vatten. Det ska vara så lite som möjligt men ändå så att den går att hälla i hålen. Det åtgår förvånansvärt lite vatten.

Fast är du säker på det? Det stod i instruktionerna att man kunde behöva förvattna sugande material så att de inte längre suger. Det indikerar ju att man inte få ha för lite vatten heller.

Men oaktat det, hur ska man kunna anpassa det när instruktionen är att hälla massan i redan uppmätt mängd vatten? Som ju Som sagt var exakt den mängd som förpackningen anger.

D Daniel 109 skrev:
Det låter som att du haft för mycket vatten. Det ska vara så lite som möjligt men ändå så att den går att hälla i hålen. Det åtgår förvånansvärt lite vatten.

Ja, jag är säker på det.

Som uppföljning och framtida resurs kan jag konstatera att det möjligen är så att olika fabrikat av snigeldynamit ska ha olika konsistenser. Min Demex-saft skapade små sprickor efter ett dygn, och rejäla diton efter fem.

Spettade upp hällen idag, fick bort allt jag behövde och mer därtill.

AFB30544-95D0-4CDC-9F31-13C857CBFE11.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trög välling är kanske modellen för vissa fabrikat, men sannolikt inte för Demex alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.