Hej!

Har tänkt sätta gatsten runt vår sandlåda som tidigare varit en damm. Tar gärna emot tips på bästa sätt att göra detta. Lägga duk under? Använda sättsand? Singel? Tacksam då vi inte är så vana vid att lägga gatsten. Det ska bara vara ett varv runt och anledningen är att underlätta för roboten att klippa närmre.

• Sandlåda med gatsten runtom i trädgården, leksaker i sanden, gräs och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har dessvärre inget bra svar att ge, men hoppar in i tråden för att jag har närapå exakt samma frågeställning. Skillnaden är att jag tänkt göra samma sak, men i två eller kanske till och med tre rader vid sandlåda, odlingslådor, husgrund etc för att underlätta för gräsklipparen. Jag tänker mig att man kanske ska ha markduk, därefter någon typ av sättsand, sen dit med gatstenen och på med mera sand för att täcka fogarna, och så vattnar man. Någon som kan hjälpa oss med gatstensfrågor?

Gräv bort matjorden. Ca ett spaddjup, ner med stenmjöl 0-8 eller harpad 0-8 och knacka ner stenen i det. Om stenen är ca 10cm hög lägger ni gruset på ca 8cm från färdig höjd och slår ner stenarna med gummiklubba. Foga med stenmjöl. Klart.

Gör det inte för avancerat då det inte blir någon större belastning på det. Markduken kan ni skippa då denna är till för att hindra lera från att blanda sig med gruset, men detta är inget problem i ert fall.

Lycka till.

G-83 G-83 skrev:
Gräv bort matjorden. Ca ett spaddjup, ner med stenmjöl 0-8 eller harpad 0-8 och knacka ner stenen i det. Om stenen är ca 10cm hög lägger ni gruset på ca 8cm från färdig höjd och slår ner stenarna med gummiklubba. Foga med stenmjöl. Klart.

Gör det inte för avancerat då det inte blir någon större belastning på det. Markduken kan ni skippa då denna är till för att hindra lera från att blanda sig med gruset, men detta är inget problem i ert fall.

Lycka till.
Tusen tack! Ska följa detta

Stopp och hallå!!!
Är det inte mycket olämpligt att lägga gatsten just vid de minsta barnens lekplats, runt sandlådan där de tillbringar mycket tid, troligen utan direkt uppsikt av vuxna.

Olycksrisker? Vad händer när en unge snubblar och ramlar?
Detta skulle nog aldrig accepteras av småbarnsföräldrar på en kommunal/allmän lekplats.

• Gilla
The Tor och 1 till
  • Laddar…
Nej det är inte olämpligare än någon annan kant. Som du ser är det redan betong runt sandlådan.

Vad curlande småbarnsföräldrar tycker om allmänna lekplatser kan vi bortse ifrån här. Jag har satt gatsten runt lekplats på en skola med allt vad det innebär av besiktningar och säkerhet.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stopp och hallå!!!
Är det inte mycket olämpligt att lägga gatsten just vid de minsta barnens lekplats, runt sandlådan där de tillbringar mycket tid, troligen utan direkt uppsikt av vuxna.

Olycksrisker? Vad händer när en unge snubblar och ramlar?
Detta skulle nog aldrig accepteras av småbarnsföräldrar på en kommunal/allmän lekplats.
Nu skojar du va?:thinking:
Nog för att man skall vara försiktig o tänka på barnens bästa, men är att undvika allt som KAN vara farligt är väl inte heller bra.
Risken finns såklart, men torde inte vara värre än mycket annat som finns i ens närhet.

Men jag förstår inte vad skillnaden blir med att lägga sten runt kanten eller att bara ha sandlådans egen kant. Klipparen kommer väl inte närmre för det?
Själva sakfrågan överlåter jag till proffsen att svara på.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jo men om du har samma nivå på stenen som på gräsmattan kan klipparen köra upp på stenen och därmed få med sig allt gräs.

G-83 G-83 skrev:

Lycka till.
Tack för svar!

Bara så att jag tänker rätt:
Ett spaddjup = ca 25 cm.
10 cm gatsten = 8 cm kvar till marknivå från stenmjölet
Alltså ca 17cm stenmjöl från botten och upp?
Bara så jag vet ungefär hur mycket som går åt.

Extrafråga: På många ställen jag kollat hittar jag stenmjöl 0-4. Funkar det också?

/Samuel

S Sam_u_El skrev:
Tack för svar!

Bara så att jag tänker rätt:
Ett spaddjup = ca 25 cm.
10 cm gatsten = 8 cm kvar till marknivå från stenmjölet
Alltså ca 17cm stenmjöl från botten och upp?
Bara så jag vet ungefär hur mycket som går åt.

Extrafråga: På många ställen jag kollat hittar jag stenmjöl 0-4. Funkar det också?

/Samuel
Du behöver ta bort matjorden. Dvs du behöver inte gräva 25 cm om matjorden inte är så tjock men du bör ha minst 10cm stenmjöl för att stenarna ska kunna sätta sig ordentligt.
Ja 8cm till färdig marknivå då man nog knackar ner stenen ca 2cm i opackat stenmjöl.
Jag hade kört på 0-8 då det blir lite stummare och inte blir lika kladdigt vid regn. Det funkar att foga med också i detta fallet.

Skulle inte gjort det för avancerat. Hade bara lagt stenarna i lite jordfuktad betong så att de ligger kvar. På med lite ny jord och gräsfrön runt om.

F
Jag gjorde något liknande och lade en rad med marktegel runt sandlådan. Tyvärr var det helt bortkastat. När barnen lekt och lagt sandkakor på kanten har hälften ramlat ner utanför och efter två somrar är det en fin välbevuxen nerförsbacke från sandlådekanten till gräsmattan, toppdressad med sandlådesanden. I sandlådan sjunker nivån successivt...

Nu verkar du ha en ganska stor sandlåda, så möjligen är det ett mindre problem hos dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.