Låter som din eldstad inte blir så hög? Men en enkel lösning, I give you that!Fadai skrev:
Varför göra det så komplicerat? Jag skaffade ett tomt oljefat, tog bort locket samt ca 1/3-del och grävde sen ner fatet (delvis) i gräsmattan. Sen torrmurade jag runt fatet med ngt liknande byasten. Naturligtvis får man göra en del hål i botten och sidor, men iom att stenarna bara är staplade runt tunnan så kommer det in luft och det är lätteldad. Sen kan man bygga på med galler o andra grejer tills det blir som man vill ha det.
Kan det komma att behövas lufthål för elden tro? Enkelt löst genom små kanaler i teglet, avsiktligt mura nedersta skiftet med små mellanrum mellan stenarna?
Annars gillar jag skissen och det är något i den stilen jag tänkt mig. Är kranen till för grillgallret och att kunna justera detta, eller har jag missat något?
Annars gillar jag skissen och det är något i den stilen jag tänkt mig. Är kranen till för grillgallret och att kunna justera detta, eller har jag missat något?
Tanken är att det ska vara ett ”bord i galler” så att elden kommer i höjd med andra lavet av stenar. Tänker att det då kommer gott om luft underifrån.Keexet skrev:
Kan det komma att behövas lufthål för elden tro? Enkelt löst genom små kanaler i teglet, avsiktligt mura nedersta skiftet med små mellanrum mellan stenarna?
Annars gillar jag skissen och det är något i den stilen jag tänkt mig. Är kranen till för grillgallret och att kunna justera detta, eller har jag missat något?![]()
Kranen är inte bestämd än, men tanken är att gjuta fast ett rör utanför så att man kan vända bort grillgallret om man inte vill ha det i vägen. Ska även gå att höja och sänkas.
Kommer säkert att komma in luft , tänk själv hur det ser ut i klotgrillarna , sitter ett spjäll i botten , men det sätts igen av aska , men blir bra glöd ändå , mitt klot har aska i botten ( tätt i botten ) men går bra att tända och grilla
Har fyllt upp hålet och satt dit röret som ska hålla grillgallret på plats.
Nu ska det stå över vintern också gjuter jag plattan till våren.
Nu är det tunga jobbet gjort!
Nu ska det stå över vintern också gjuter jag plattan till våren.
Nu är det tunga jobbet gjort!
Resultatet?
Här kommer avslutande bilder.
Gallret behöver justeras lite, men annars funkar det kanon! Både till grilla med kol eller att ha en brasa.
Gallret behöver justeras lite, men annars funkar det kanon! Både till grilla med kol eller att ha en brasa.
Klicka här för att svara