Hej!
Otroligt dum fråga misstänker jag men vad sjutton är detta för brunnar? A-brunnen är cirka 20 cm i diameter och den andra betydligt större, kanske 40-50 cm. Den senare känns ju som någon form av dagvattenbrunn och jag kan också se vattenytan ett par meter ner...?
Problemet är att a-brunnen ligger under gräsmattenivå nu, medan den andra ligger över den. Finns det något man kan göra åt det? Tänker ffa på den störra som ligger mitt i en trädgårdsgång som är hysteriskt ojämn nu p.g.a. denna brunn, säkert 8-10 cm höjdskillnad.
Det går ju att lassa på jord och göra om hela gräsmattan men då blir det mycket att göra för i stort sett allt utom dessa två brunnar är i samma höjd...
Otroligt dum fråga misstänker jag men vad sjutton är detta för brunnar? A-brunnen är cirka 20 cm i diameter och den andra betydligt större, kanske 40-50 cm. Den senare känns ju som någon form av dagvattenbrunn och jag kan också se vattenytan ett par meter ner...?
Problemet är att a-brunnen ligger under gräsmattenivå nu, medan den andra ligger över den. Finns det något man kan göra åt det? Tänker ffa på den störra som ligger mitt i en trädgårdsgång som är hysteriskt ojämn nu p.g.a. denna brunn, säkert 8-10 cm höjdskillnad.
Det går ju att lassa på jord och göra om hela gräsmattan men då blir det mycket att göra för i stort sett allt utom dessa två brunnar är i samma höjd...
Den första borde vara en rensbrunn för avloppet och kan ligga under gräsmattan förutsatt att ni vet var den är dagen det blir stopp.
Den andra bör vara en beteckning som ska ta hand om ytvattnet och är den för hög gör den ingen nytta.
Den andra bör vara en beteckning som ska ta hand om ytvattnet och är den för hög gör den ingen nytta.
Gräva fram hela beteckningen? Ända ner? Hade hoppats det skulle finnas någon sorts förhöjningsringar e.dyl på dem?useless skrev:
EDIT: Lyckades hitta en beteckningsbrunn, är det en sådan här egentligen https://www.rorprodukter.se/images300px/7015035.jpg ? Och är det isf bara att "gräva ner den"? Den lär ju vila på något?
Redigerat:
Tack för svaren båda två. Nu har jag grävt fram den, den var bara typ 1 dm hög och vilade först på en plastring på 1 cm och därefter en förhöjningsring i betong på 5 cm cirka. Tog bort båda två så nu är den lägre. Gäller bara att säkra runt om den igen nu, har löst det tillfälligt.
Har två rensbrunnar till mitt hus den större är kopplad till dräneringsrören som går runt huset och inne i huset på källargolvet har jag en till som är till för att man ska rensa avloppen. Har man problem med radon från makadammet som ligger under huset kan denna rensbrunn vara orsak till att man får in radon i huset. Har 9999 BQ i min rensbrunn. Klädde in väggarna i brunnen med plåt och fick ner radonhalten till ca 500 Bq från över 2000 i källaren.
Klicka här för att svara

