Vet inte hur många häcksaxar jag köpt under de 20 åren jag bott i mitt hus. Inga större problem med de jag har haft. Har lång häck och gott om buskar. Problemet är att när jag råkat försöka klippa av en lite tjockare seg gren löser överbelastningsskyddet ut. Överbelastningsskyddet består av två kugghjul av någon typ av mjuk stål. När kugghjulen blir överbelastade kommer kuggarna att hoppa över och dessvärre blir kuggarna snabbt slitna vilket efter några minuter resulterar i att överbelastningsskyddet allt oftare löser ut tills maskinen blir omöjlig att använda. Häcksaxen jag nu har klarar bara av att klippa 5 mm tjocka renar.
Någon som har förslag på vilket märke man ska satsa på om man vill ha en maskin som håller. Eller ska jag skruva isär min maskin och svetsa ihop överbelastningsskyddet. Dessvärre vekar det som om kända märken typ Gardena inte håller någon längre tid typ 2 år?
Har även under årens lopp köpt borrhammare som har samma problem med överbelastningsskydden.

• Gilla
Magnus Löfqvist
  • Laddar…
Finns bensindrivna häcksaxar som är gjorda för att kunna hantera grövre stammar. Husqvarna HDR60X är ett exempel.

Kan tipsa om Hondas bensindrivna 4-takts häcksax. Har haft min i 15år utan problem.

Jag kör med Stihl HS 45 m 60 cm svärd sedan många år, grymt stark och håller skärpan bra. Har även en liten lätt batteridriven Jula Meec för småpiffande.

Den stora skillnaden med en bra bensinare är att man blir klar med jobbet på en bråkdel av tiden jfr typiska el- och batterimaskiner.

Vi har en bensindriven Hitachi (numera Hikoki) som funkar riktigt bra som vi inte har haft det problemet med. Enda problemet vi har med den är att den drar väldigt mycket bensin, men det är antagligen en dålig packning som gör att bensinen rinner ut fel väg när man inte håller den helt horisontellt. Så det bör vara lätt åtgärdat

MultiMan
Jag köpte en Stihl HS45 för 3 år sedan men den gick bet på min häck direkt så den har bara legat på hyllan sedan dess och häcken har växt. Klarade absolut inte av de grövre kvistarna utan antingen tog det stopp helt eller så gled/sköts de ur kniven. Har en sibirisk ärtbuske.

Min erfarenhet av elektriska häcksaxar med sladd är att kugghjulen är tillverkade av mjukt stål och att avståndet mellan hugghjulen är för stort eller att bussningen slits snabbt vilket resulterar i att kuggarna hoppar över.
På min senaste häcksax https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/hacksaxar/hacksax-ht-610-2000034641 Var både bussningen som ska hålla kugghjulen på plats sam kugghjulen starkt avrundade så att kuggarna hoppade över.
Gissar att alla häcksaxar som Biltema är tillverkade av samma tillverkare.
Med tanke på att det inte tar alltför lång tid att klippa ca 20 meter häck under ca 2-3 år kan det inte har blivit så många timmars drifttid innan häcksaxen gav upp.
Så även för er som kanske bara klipper en rosenbuske några gånger om året skulle jag vilja utfärda en varning för Biltemas häcksaxar.
Kanske ska jag passa på att varna för ett inköp av Biltemas alla elektriska maskiner. Har tidigare köpt en hammarborr där också kugghjulen av mjukt järn la av efter några timmar. har dessutom en borrmaskin där borren trillar ut efter bara någon minut. Hjälper inte ens om jag drar åt chucken men polygriptång.
Men så är det visst så att Biltemas familj blivit stormrika på att sälja marknadens sämsta skräpprodukter.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.