Hej!

I min gräsmatta finns en stor sten som sticker upp lite där jag brukar ställa blomkrukor på. Nu fick jag den smarta idén att sätta en stolpe med fågelstuga på och har borrat ett 20 cm hål och satt i en stolpsko. Eftersom det bara är en lite fågelstuga tänkte jag att jag behöver gjuta fast stolpskon och därmed lätt kan ta bort den på sommaren. Men sen slog det mig att hålet förstås blir vattenfyllt och vad händer då när det fryser? Spräcks stenen? Måste jag ändå fylla hålet med ankarmassa eller nåt annat?

/Tobias

En stor sten i en gräsmatta med en stolpe och fågelstuga monterad på, intill en blomkruka med gula blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst bör du gjuta fast stolphållaren, men ...
På sommaren kan du ha en stolpe med ett litet bord. Då blir det plats för ett fågelbad. Det duger gott med ett stort blomfat, som lätt kan tas ner för rengöring. Ett fågelbad på en stolpe kan lätt konstrueras så att katter inte kan ta sig upp. Dina små vintergäster kommer att bli glada om de får komma och bada på sommaren.

Redigerat:
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Bra idé med fågelbad.

Då ska jag gjuta fast stolpfästet men med vad tro?
Ankarmassa eller cement express? Det är utomhus och kommer vara täckt av snö på vintern. Och det får gärna härda fort så jag slipper stå och hålla stolpen rakt. Eller behöver jag sätta tillfälliga stöttor?

R
Stenen spräcks inte fast vattnet i hålet fryser så länge du inte har pluggat hålet vattenfyllt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.