3 191 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Kompostkvarn
Hej, jag kikar på en kompostkvarn. Kan man även tugga sänder vanligt virke i dem, dvs reglar så länge de ej överstiger angivet maxmått?
T.ex en kvarn som skall klara 45 i diameter, kan man då köra i en 45x45 regel? =)
Vill bara undersöka om det finns fler användningsområden än trädgård
T.ex en kvarn som skall klara 45 i diameter, kan man då köra i en 45x45 regel? =)
Vill bara undersöka om det finns fler användningsområden än trädgård
Allvetare
· Västra götaland
· 9 226 inlägg
Fast en 45 mm fyrkant har ju 30% större tvärsnittsyta än en en rund pinne med 45 mm diameter ... Det är nog lite mycket att kräva ..
Jag kan säga av egen erfarenhet att även grenar mindre än 40 mm i diameter kan få den att sätta i halsen (och skjuta huvudsäkringen)N Nygge72 skrev:
Vad är poängen med att tugga reglar om man får fråga? Känns som dyr flis...
Tänker mest om det skulle finnas fler användningsområden än trädgård. Håller alltid på och småsnickrar lite och får ju stumpar över ibland, så av ren lathet att slippa åka så ofta till tippen för dessa spillbitarjoakim_j skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 710 inlägg
Faast det var kanske inte kvarnens fel. Det måste varit hög last på den fasen redan innan från något annat.
Jo, det är klart, vi har elvärme så det är nog ganska bra tryck hela tiden. Men av någon anledning blev det så att precis när jag tryckte ner en för stor gren och kvarnen stannade så gick säkringen. Annars har jag kört kvarnen massor av gånger utan problem. Min är inte 2500W utan typ 2200 eller något åt det hållet.H hempularen skrev:
Det beror nog på vilken du har. I min från Viking vars kniv ser mer ut som ett avlångt kugghjul går det finfint. Den har däremot problem med mjukare grenar dessvärre. (Men då kan man köra ner en planka eller någon lite grövre hård gren så löser det sig.)
Du ska nog kolla på en "flistugg" i så fall. Finns ibland begagnade för rimliga pengar. Blir dock inte riktigt lika "finmalet" skulle jag tro.
Har själv en vanlig kompostkvarn med "valsar". Går tyst och fint och tar upp till 30mm grenar ungefär. (Har även haft en med roterande knivskiva. Ett J***a oljud och klarade inte alls av samma grovlek). Eldar upp de grövre grenarna i kamin.
Har själv en vanlig kompostkvarn med "valsar". Går tyst och fint och tar upp till 30mm grenar ungefär. (Har även haft en med roterande knivskiva. Ett J***a oljud och klarade inte alls av samma grovlek). Eldar upp de grövre grenarna i kamin.
Liknande trådar
-
Tips inför köp beg Biltema kompostkvarn
Trädgårdsmaskiner -
Vals eller kniv till kompostkvarn - syfte är kallkompostering över 3 år
Trädgårdsmaskiner -
Kompostkvarn (igen) - vad är bästa metod för kompostering
Trädgårdsmaskiner -
Kompostkvarn bränner proppen
Trädgårdsmaskiner -
Kompostkvarn för löv?
Trädgårdsmaskiner