B
Brodling: [citat] tack så mycket! Var ju precis vad jag letade efter! Super!
5 svar · 3,2k läst
·
P
Anonymiserad 382559: Tanken värms upp av värmepump. Vet inte hur stor den är? Men ungefär som två värmepumpar som står bredvid varandra i storlek. Byggföretaget satte in en akumulatortank för att få mer nytta av solelen.
2 svar · 2,6k läst
N
Najjklas: Vad tror vi om Finnslide? Väldigt lik på bladen? http://helenstrdgrd.blogspot.com/2016/10/persicaria-polymorpha-finnslide-frosadd.html?m=1
5 svar · 2,6k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror att det är svårt att få bra utan att lägga om. Kullersten ska ju ligga lite högre än marken i övrigt just för att man ska komma över leran. Har organiskt material kommit till så att stenarna inte sticker upp så försvinner ju den funktionen. Visst kan man ha tur att underarbetet är så bra att man kan skrapa/spola bort jorden, men med spolning är det nog risk att man spolar
1 svar · 2,8k läst
·
En apelsin
En apelsin: Finns det lokala bönder i närheten? De brukar ha tillgång till traktor och kunna dra upp stubbar och flytta sten. Bönder brukar också kunna få tag på billig oharpad jord, gödsel och frö. Oftast är det billigare att ta in en bonde än markentreprenör för ett sånt jobb. Sen kan du hyra vält för att få en slät gräsmatta och få fröerna att gro bättre. Mitt tips, ta in en bonde
1 svar · 1,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Smart (y)
12 svar · 4,6k läst
·
Kjöller
Kjöller: Sedimentär eller metamorf, hyfsat sannolikt att det är en kvartsit eller sandsten. Gissningsvis är det mest för skojs skull som fågeställaren vill veta, så det spelar nog ingen större roll i längden.
5 svar · 1,8k läst
·
N
Natttti: skulle behöva lite råd kring att grusa om uppfarten. Har en ganska stor gårdsplan/parkering samt en väg som skulle behöva nytt grus. Ser väldigt hemskt ut idag. Har precis flyttat in. Har en infartsväg som är ca 15meter lång ( där har det kommit upp lite ogräs ) sedan en liten backa upp till en gårdsplan. Det har varit en grusad väg och gårdsplan tidigare. Men nästan allt grus är
0 svar · 2,2k läst
S
Semperpax85: Vi funderar över hur viska göra med tomten när huset är färdigbyggt om några månader. Tomten är på drygt 900 kvm, platt, och vi kommer ha ett 2-plans hus med carport/ förråd bredvid. Helst vill vi ha en stenläggning som uppfart och runt huset, men grus är ju betydligt billigare så det är vi inne på nu. Finns det någonting som talar emot en grusgång längs husväggen? Om man inte
0 svar · 1,6k läst
·
Lulaua
Lulaua: Hyr en minigrävare en helg för 2000kr så är det klart sen!
7 svar · 9,0k läst
ElisabetElisabet
ElisabetElisabet: [citat] Och en följdfråga på det är om någon har en aning om ett rimligt, ungefärligt pris att sälja för? Jag har tyvärr inga exakta mått men den rymmer 4 personer utan problem :)
8 svar · 10,3k läst
·
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Då finns det en risk så hör av dig till kommunen och fråga. Kom ihåg att du alltid kan vara anonym i myndighetskontakter, om du skulle vilja.
12 svar · 3,1k läst
BirgitS
BirgitS: I en varmkompost ska det helst vara för varmt för maskar men visst händer det att det inte är så varmt. Nätet bör väl vara så tätt att det stoppar möss och då behövs det små hål (hålstorlek står på en av länkarna nedan). Det går bra att lägga trädgårdsavfall i en hushållskompost också. Löv som man samlar in på hösten är utmärkta att blanda upp hushållsavfall med så
5 svar · 4,5k läst
Karlia
Karlia: Mina murgrönor har alltid varit långsamväxande, borde inte vara något problem att hålla efter rötterna.
24 svar · 7,3k läst
·
Magnus1q7b
Magnus1q7b: [citat] Det kommer jag låta dem göra.. 80procent av tomten är inte den här gräsplätten.
15 svar · 6,6k läst
·
L
Linus94: [citat] Det finns garanterat en beskrivning hur du ska gräva ner den då
5 svar · 4,1k läst
V
Vindens: [citat] Varken de flesta kommuner eller dess invånare verkar bry sig nämnvärt om denna växt. Såg relativt nyligen ett hus i en stockholms kommun med gott om Parkslide läggas upp för över 14 mkr. Min första tanke var att jag käkar upp min sko om detta hus blir sålt för denna summa. Tomten var relativt stor (nästan 2000kvm) så efter att huset inte såldes direkt så styckades tomten
9 svar · 2,9k läst
S
Sezzi: [citat] Absolut, helt rätt! För långa spår har man inte heller samma problem jag har, dvs att det är lerigt på sidan om löpslingan. Behöver egentligen fixa de ytorna också, så slutar man dra runt på lera från det ena området till det andra hela tiden, Men vettesjutton vad som ligger i möjlig budget..
9 svar · 4,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag har en kompis som tänkte bygga ut huset (radhus faktiskt), förlänga och även källaren. Så han hade tänkt anlita en som grejar med simplex för att det är sånära deras egen källarmur samt alla grannar. Jag hajjade till och tänkte att det är väl ett för stort jobb för att använda simplex. Så jag tänkte fråga här på forumet om det. Det är redan nu sprängt berg
7 svar · 5,3k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Precis, håller säkert ännu längre om den ligger på väldränerat underlag. Men blev för mycket jobb kände jag.
3 svar · 3,2k läst
·
Jonas Persson Knivsta
Jonas Persson Knivsta: Jag planerar att bygga en Pergola över trappan som idag är byggd i slänten. Också bygga odlingslådor i slänten till höger sett från bilden tagen nerifrån. Vad är viktigt att tänka på här? Såsom höjd, antal stöttor, gjuta etc Tack på förhand Jonas
0 svar · 1,2k läst
·
L
Lenamariac: Hej Vi finplanerar om vår trädgård i Sollentuna löpande och kommer kunna erbjuda gratis fyllnadsmassor i form av jord och sten. Det kommer ske från och med nu fram till sommaren 2021. Hör av er vid intresse! Mvh Lena och Henrik
0 svar · 967 läst
H
Haga1984: [citat] Vad har du skruvat fast reglarna i så de ligger fast? :) har tänkt att göra något liknande
14 svar · 74,2k läst
·
Skip6711
Skip6711: [citat] Det kan nog variera med fiber. När vi fick fiber så markerade de med grönt där de skulle gräva ner fibern, men när de grävde upp gatan lite senare när de lagade en vattenläcka så sprayade ledningskollen? med vit sprayfärg där fibern gick.
10 svar · 11,4k läst
·
A
AndersS: Kommunen blir som Lorrys uppfinnare "tänkte inte på de". Eller så är det för att man inte vill ta hand om växterna och slippa de problemen. Det är väl bara för kommunen att lägga dem i det som förbränns i värmeverkan, allt brinner i de pannorna. Vissa kommuner importerar ju sopor för att ha något att elda med:thinking:
1 svar · 3,3k läst
·
N
nyss ny husägare: Plantera murgröna (grön året runt) vid foten av den och låt den växa upp i hålet istället så kan du komplettera med valfri säsongsväxlingar där uppe, sommarblommor, Ljung mm
12 svar · 4,5k läst
·
U
Utstrand: Aha, hittade en instruktion i hur fjädrarna skal festas. Så det kanske fungerar ändå.
4 svar · 2,2k läst
·
GoC
GoC: Gör en rejäl bomb och spräng den. I min ungdom gjorde vi egna, synnerligen rejäla sprängladdningar av Klorex, florsocker och svavel. Klorex finns inte längre, men kalisalpeter kan man köpa. Smäller som tusan och tanken lär delas i lämpliga delar med en rejäl laddning i ett därför avsett rör. Nu är detta preskriberat och receptet på det hemgjorda krutet kommer jag inte ihåg :)
17 svar · 7,6k läst
·
Jiji
Jiji: Det behövs inte några nya frön. Det kommer gräs där. Gräsets rötter blir bara glada av detta kvävetillskott. Maskarna drar ner löv under marken, tuggar i sig dem och gör finfin näring till gräsmattan. Samtidigt som de luftar. Daggmaskar är ett favoritdjur. Kuriosa: Drottning Kristinas trädgårdsmästare André Mollet, trodde att maskar var skadliga för trädgården, mycket baserat
11 svar · 20,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det har bildats jord som ser ut som vanlig jord.
18 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.