Jag blir galen, gräsklipparen blir ju helt förstörd av alla jordhögar, och bekymrar mig att de gräver förmycket intill husen.
Hört grannar som varit nöja med sånna man slår ner i jorden och som ger skrämmande pip-ljud.
- Fast jag har inte sett reklam för dessa på länge vilket jag då anar kan bero på att de inte funkar.
En på jobbet säger jag ska fylla gångarna med vatten och döda sorken när den kommer upp. heh
Men skulle ju krävas enormt mycket vatten =P
Förr planterade grannen någon form av "blomma" som hon menade på fick sorken att avstå området.
Vad har ni för knep som fungerar?
Hört grannar som varit nöja med sånna man slår ner i jorden och som ger skrämmande pip-ljud.
- Fast jag har inte sett reklam för dessa på länge vilket jag då anar kan bero på att de inte funkar.
En på jobbet säger jag ska fylla gångarna med vatten och döda sorken när den kommer upp. heh
Men skulle ju krävas enormt mycket vatten =P
Förr planterade grannen någon form av "blomma" som hon menade på fick sorken att avstå området.
Vad har ni för knep som fungerar?
Det finns speciellt antisorkmedel att köpa på typ Plantagen, Bahaus och liknande ställen. Har använt det men kan egentligen inte uttala mig om hur bra det fungerar, Det jag köpte var en flytande sörja på en flaska (ca 0.75 l) för runt en hundring om jag minns rätt.
Annars kan jag rekommendera en katt eller två.

Annars kan jag rekommendera en katt eller två.
Jula säljer fortfarande anti-sorkpinnar i alla fall http://www.jula.se/skadedjursskramma-717025
Jag använder en sån mot enstaka sorkar och den verkar funka. Är väl på väg mot 4:e eller 5:e säsongen nu, så hållbarheten verkar ok.
Jag använder en sån mot enstaka sorkar och den verkar funka. Är väl på väg mot 4:e eller 5:e säsongen nu, så hållbarheten verkar ok.
Batterierna räcker längre än mina enstaka sorkar härdar ut. Sätter i fräscha batterier i början på sommarn, när dessa är slut är sorkarna borta för säsongen. Såg för övrigt att jula hade en solcellsdriven variant också.
Sorkskrämmor som bygger på markvibrationer är beroende av rätt markförhållanden för att eventuellt fungera. Har grus och sandmorän där sorkuslingarna totalt ignorerar skrämman. Katter finns det gott om i grannskapet och de håller kanske antalet sorkar nere, men de utrotar dem inte.
Fällor är det enda som fungerar, men det är en del jobb. Har även hört från säkra källor att det fungerar att fylla tunnlarna med gasol och trampa ner högarna och täta hålen, men att det måste göras så snart en ny hög uppdagas.
Fällor är det enda som fungerar, men det är en del jobb. Har även hört från säkra källor att det fungerar att fylla tunnlarna med gasol och trampa ner högarna och täta hålen, men att det måste göras så snart en ny hög uppdagas.
Har hört att rabarber är avskräckande, har inte provat just det för vi har inte så mycket sork längre. Man sticker ner en stjälk i hålet tror jag.
Katter kan vara bra, av våra tre är det bara en som älskar sorkjakt.
De elektriska sorkskrämmorna är mycket bra tycker jag, men det är trist ljud. Det finns med solceller också. Köpte dyra stora skrämmor när problemet var som störst, och de har behagligare och nästan försumbart ljud jämfört med de billiga.
Jag har provat antisork-lökar, någon allium-sort, som är preparerade med äckellukt, handskar är ett måste när man planterar för lukten går inte bort från händerna och de är dyra. Det funkar, men bara just där lökarna är, så har man stor trädgård är det för dyrt. I den del av trädgården där vi har ramslök är det faktiskt aldrig sork.
Nu har vi som sagt inte så mycket sork längre. För tre år sedan började vi plantera alla nya träd och buskar med nät runt roten, så vi får ha dem kvar. Vi har köpt många nya fruktträd genom åren
.
Det är trist att ha trädgård om sork trivs där.
Katter kan vara bra, av våra tre är det bara en som älskar sorkjakt.
De elektriska sorkskrämmorna är mycket bra tycker jag, men det är trist ljud. Det finns med solceller också. Köpte dyra stora skrämmor när problemet var som störst, och de har behagligare och nästan försumbart ljud jämfört med de billiga.
Jag har provat antisork-lökar, någon allium-sort, som är preparerade med äckellukt, handskar är ett måste när man planterar för lukten går inte bort från händerna och de är dyra. Det funkar, men bara just där lökarna är, så har man stor trädgård är det för dyrt. I den del av trädgården där vi har ramslök är det faktiskt aldrig sork.
Nu har vi som sagt inte så mycket sork längre. För tre år sedan började vi plantera alla nya träd och buskar med nät runt roten, så vi får ha dem kvar. Vi har köpt många nya fruktträd genom åren
Det är trist att ha trädgård om sork trivs där.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Har testat en pinne från K-Rauta för 450 kr och det var sorkhögar inom en halvmeter ifrån den. Störigt ljud som låter rätt mkt över mark och som uppenbarligen inte alls fungerar på något sätt i vår situation. Är ganska mkt sten men det kan bara vara en del av förklaringen. Även om det hade funkat hade jag inte orkat med ljudet.
Vore oerhört tacksam för mer tips om växter och annat passivt försvar, är bara på landet delar av året.
Vore oerhört tacksam för mer tips om växter och annat passivt försvar, är bara på landet delar av året.
Jag hör bara ljudet när jag står precis bredvid, vilket i och för sig kan bero på att jag varit både plåtslagare och militär.Yrrol skrev: