Hej
Varje höst blir ca 40% av våra lagda ölandsstenar roströda och missfärgade. Dom blir hala när det är fuktigt/blött, så det verkar vara någon algtillväxt??

På våren när jag vill ta bort detta, så sitter det som berget och jag måste använda högtryckstvätt cm för cm vilket är otroligt jobbigt.

Bor på Öland och här har vi inga industrier som förstör luften, så jag undrar var det kommer ifrån, men framför allt...har ni något tips om hur man kan motverka uppkomsten eller få bort det bäst?
Tack
Stefan

• Ölandsstenar i en trädgård med rödaktig algtillväxt, närliggande plantering och en vattenfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pinballark skrev:
Hej
Varje höst blir ca 40% av våra lagda ölandsstenar roströda och missfärgade. Dom blir hala när det är fuktigt/blött, så det verkar vara någon algtillväxt??

På våren när jag vill ta bort detta, så sitter det som berget och jag måste använda högtryckstvätt cm för cm vilket är otroligt jobbigt.

Bor på Öland och här har vi inga industrier som förstör luften, så jag undrar var det kommer ifrån, men framför allt...har ni något tips om hur man kan motverka uppkomsten eller få bort det bäst?
Tack
Stefan
Spreja på lite lut så dör det säkert av och lossar uinder vintern.

Bensaltensid? Funkar det på takpannor funkar det väl på stenläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.