Trädgård allmänt
ofrivillige_hantverkaren: Kolla vad ”aekeberg” skrivit. Bra illustration. Minst vid den orange markeringen. [citat] Beroende på var du bor... är det tight som någon påstått faktiskt pga saven. Äppelträd tål stryk, som även någon annan också påpekat. Vårbeskärning är inte topp. Funkar på vårvinter men nu har det plötsligt nästan blivit vår. Sensommar (JAS) perioden är bra.. och även bättre två
Fluxor: [citat] Tror inte gräsmattans kant kollapsar då du tar bort sliprarna...
SågspånPappspikEternit: [citat] Det kan det väl vara, om du kan få tag på det smidigt. Har du det som underlag till gräsmattan kommer det att förmultna inom några år. Vet inte hur känsligt vanligt gräsmatte-gräs är, men en bör vara medveten om att flis sänker pH-värdet i marken, alltså gör jorden kemiskt surare. Det är därför man gärna täcker jorden runt rhododendron och blåbär med flis eller
Jiji: Om du bor vid havet kan ju vattensork var en kandidat också.
harry73: [citat] Du gör såklart som du tycker bäst. Jag ville bara förklara hur mycket nytta du får av tanken i förhållande till kostnaden. Men det är kanske samma som att förklara för en hästägare att en katt är ett mycket billigare husdjur eller för en raggare att det finns betydligt billigare bilar än en gammal jänkare från 60-talet. Sedan får du gärna använda tråden som
harry73: Ta bort plantering och grusa så att man kan köra på asfalt grus och markplattor. efter ni grävt för vatten, kan ni lägga nytt asfalt eller plattor, eller grus om du nu vill det.
krzysztofgnila74: [citat] Hej! här Kriss Gnila, ägare av Dreams Garden. trevligt att höra någon fråga om oss. Jag vill informera er om att vi redan har flyttat till Sverige och att vi nu är i Torpstöd Hallbråten i Värmland. vi inbjuder dig att besöka oss personligen samt vår webbplats www.dreamsgarden.info
Krilleman: Jag hade en jätte till ek på tomten, över 1m i diameter på stammen. Men den började ruttna och en "kvist" på 46cm hade ramlat ner en morgon. Jag ringde inte och frågade...
AndersS: Säger som övriga, ta ned spektaklet. Har fått göra det med ekar som tidigare ägare misshandlat på liknande sätt när rötsn kom.
Sksksk: Haha då förstår jag att ni är nöjda!! Tack för svar!
Bart: https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/megasmart_2013_lu.pdf https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/megastone2012_lu.pdf
Cheesen: Om du har någon känd höjd på tomten (husets platta brukar finnas med på bygglovshandlingen) så kan man ju med hjälp av en rotationslaser och sticka mäta ut hur många höjder somhelst på tomten. Planlaser med mottagare finns att hyra på typ Cramo.
MOHM: Jag gillar inte alls gambioner och dom tar mycket plats. Dessutom måste man nog gräva ut rejält för dom med.
AndersS: Fundera på vad du själv vill göra, att enbart ta ned går snabbt. Jobbet är att kvista upp och köra iväg (och det jag tycker också är det tråkiga ;) )
MPinje: 140 m står i direkt solljus hela dagen. Resterande meter är på baksidan av huset och har delvis skugga. Där tänker jag bara ha murgröna, syns inte från trädgården ändå.
Erik Salhammar: [citat] jag har ju inte sett detta själv, men om jag får chansa, så tror jag att de dels sitter ihop med en vajer som är spänd genom borrade hål i stenen, dels att denna vajer är försänkt i ändarna på nåt sätt. Plus att stavarna antagligen lutar inåt jorden med några procent. Syns inte på bilden, men kan ju vara tagen med vidvinkelobjektiv som inte avslöjar hur det ser ut på
BirgitS: Det spelar ingen roll om du klipper ner den eller låter den vara. Allt ovan jord är dött och det kan du göra vad du vill med. Överlevnad handlar nog mer om jorden som t.ex. inte får bli dyngsur så att rötterna ruttnar. [citat] https://www.alltomtradgard.se/vaxter/perenner/hostanemoner-perenner-host/
Joni414: Jag förstår, vad bra! Då behöver jag inte oroa mig allt för mkt. Tusen tack för hjälpen! Skall tänka på detta :),och tack för tipset! [citat]
a.o.f: Roligt. Har mycket fåglar men kan tyvärr bara namnen på ett fåtal.
Anonymiserad 382559: [citat] Ring kommunen och fråga. Risken är annars att du kan bli stämd om du inte har kollen, om någon halkar och slår sig.
Sylvek: Jag tycker det är ett rimligt om inte billigt pris!!
Hallerudsbo: Visst att man tänker på glaspartierna. Men det ligger bra med snö mot både förråds dörr och trävägg med. Gott att få allt som jag med vatten bort från hus.
Leafy: En svetsad historia med fjädrar mellan ben och överram eller ett par diagonalstag hade känts säkrare med tanke på att det kan räcka med att någon går in i det för att få de 200kg i gungning och då finns risk att det blötstålet som benen är tillverkade av kommer vika sig i skruvanslutningen. Kostar inte många kronor att fråga en verkstad att svetsa ihop, kanske t.om. mot en påse
Millesweed: [citat] tack för tippen Nej vi ville jo inta större till Vi tänkte bare det var snyggt om vora häck var i linje med dom andre.
Erik Salhammar: [citat] många bra råd, men biten med cement kan du stryka rakt av.