A
Gubben vill såga av den sista stående stammen. Är det OK eller inte? Det är en Lönn.

• En person klättrar i en lönn med sågade grenar under en klarblå himmel på vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är syftet med denna halshuggning? :crysmile:
Mer sol till hammocken.

Skulle tro att den lönnen är körd oavsett vilket öde som drabbar den sista stammen.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Om han sågar av den eller inte spelar nog ingen roll längre, trädet har blivit stympat och har mängder med stora sårytor som det inte kan läka. Lönn är en blödare och därför bör de beskäras med omsorg. Rätt tidpunkt är JAS och även då bör grova grenar inte kapas. Lönn är oerhört känslig för röta.

Nu kommer trädet att pumpa ut mängder med sav när det blir vår vilket ytterligare försvagar trädet. Dessutom har det för alltid förlorat sin krona och form och för att kompensera stympningen kommer det att skicka ut mängder med skott i de avhuggna stumparna. Det bildas kvastar vilket är rejält fult.

Det bästa är nog att ta bort trädet för det blir aldrig en prydnad mer.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
De kommer dö tillslut som övriga skriver. Men jag hade valt att behålla det även som dött. Fast kapat bort de desperata långa grenarna.
Med olika klätterväxter kan det bli snyggt samt att ett dött träd kan gynna diverse djur samt lavar och mossor. Många som lider brist på bostäder.

V Vildparti skrev:
De kommer dö tillslut som övriga skriver. Men jag hade valt att behålla det även som dött. Fast kapat bort de desperata långa grenarna.
Med olika klätterväxter kan det bli snyggt samt att ett dött träd kan gynna diverse djur samt lavar och mossor. Många som lider brist på bostäder.
Du menar.... bygga hus...?

Jag tror inte att det spelar nån roll med den sista stammen, kapa på bara, Om den överlever kommer den att skjuta så mycket nya skott i vilket fall, att det kommer kännas bättre att såga ner den helt, jag har en del smålönnar på tomten o förvånas jämt av deras förmåga att överleva mina "beskärningar".

Kapa ner det helt direkt nu när ni kapat så pass mycket...

Säger som övriga, ta ned spektaklet. Har fått göra det med ekar som tidigare ägare misshandlat på liknande sätt när rötsn kom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.