Vad är syftet med denna halshuggning? 
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Om han sågar av den eller inte spelar nog ingen roll längre, trädet har blivit stympat och har mängder med stora sårytor som det inte kan läka. Lönn är en blödare och därför bör de beskäras med omsorg. Rätt tidpunkt är JAS och även då bör grova grenar inte kapas. Lönn är oerhört känslig för röta.
Nu kommer trädet att pumpa ut mängder med sav när det blir vår vilket ytterligare försvagar trädet. Dessutom har det för alltid förlorat sin krona och form och för att kompensera stympningen kommer det att skicka ut mängder med skott i de avhuggna stumparna. Det bildas kvastar vilket är rejält fult.
Det bästa är nog att ta bort trädet för det blir aldrig en prydnad mer.
Nu kommer trädet att pumpa ut mängder med sav när det blir vår vilket ytterligare försvagar trädet. Dessutom har det för alltid förlorat sin krona och form och för att kompensera stympningen kommer det att skicka ut mängder med skott i de avhuggna stumparna. Det bildas kvastar vilket är rejält fult.
Det bästa är nog att ta bort trädet för det blir aldrig en prydnad mer.
De kommer dö tillslut som övriga skriver. Men jag hade valt att behålla det även som dött. Fast kapat bort de desperata långa grenarna.
Med olika klätterväxter kan det bli snyggt samt att ett dött träd kan gynna diverse djur samt lavar och mossor. Många som lider brist på bostäder.
Med olika klätterväxter kan det bli snyggt samt att ett dött träd kan gynna diverse djur samt lavar och mossor. Många som lider brist på bostäder.
Du menar.... bygga hus...?V Vildparti skrev:
Jag tror inte att det spelar nån roll med den sista stammen, kapa på bara, Om den överlever kommer den att skjuta så mycket nya skott i vilket fall, att det kommer kännas bättre att såga ner den helt, jag har en del smålönnar på tomten o förvånas jämt av deras förmåga att överleva mina "beskärningar".
Klicka här för att svara