5 524 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Värme i vår/höst uterum vs vinterträdgård
Hej!
Vet inte om detta hamnar i rätt forum kategori, men jag provar..
Vi står i valet och kvalet mellan vinterträdgård och vår/höst uterum.
Vi bor i ett radhus i en hsb förening.
Från början var det tänkt att vi skulle göra en vinterträdgård med gjuten platta och en putsad vägg och två sidor i skjutglas. Uterummet ska byggas i sammanslutning till vardagsrummet och man kommer ut genom altandörren till uterummet (eller just nu till trädgården).
Men då föreningen har som krav och förutsättningar att det måste gå att montera ner om det behövs göras något underhåll så har vi fått ändra våra planer.
Så nu är vi inne på isolerat golv, det vill säga "torparegrund" eller vad det heter som man gör om man INTE ska ha gjuten platta.
Tätväggen bör väl vara isolerad med gipsväggar invändigt och Panel utvändigt.
Glasväggar ska vara dessa hade vi tänkt..
http://www.glasin.se/uterum-glasveranda/classic-plus/
Men hur är det med värme på vintern?
Hur många grader, cirka, kan man förvänta sig?
Vi kommer värma upp det med värmefläkt när det behövs men vi är väldigt fundersamma på skillnaden mellan vinterträdgård och vår/höst partier och värmen de håller.
Snickarna nämnde nämligen även för oss att även vinterträdgård måste värmas upp på vintern.
All erfarenhet av vår/höst uterum på vintern är VÄLDIGT tacksamt.
Även om någon har erfarenhet av företaget Glas In.
Vet inte om detta hamnar i rätt forum kategori, men jag provar..
Vi står i valet och kvalet mellan vinterträdgård och vår/höst uterum.
Vi bor i ett radhus i en hsb förening.
Från början var det tänkt att vi skulle göra en vinterträdgård med gjuten platta och en putsad vägg och två sidor i skjutglas. Uterummet ska byggas i sammanslutning till vardagsrummet och man kommer ut genom altandörren till uterummet (eller just nu till trädgården).
Men då föreningen har som krav och förutsättningar att det måste gå att montera ner om det behövs göras något underhåll så har vi fått ändra våra planer.
Så nu är vi inne på isolerat golv, det vill säga "torparegrund" eller vad det heter som man gör om man INTE ska ha gjuten platta.
Tätväggen bör väl vara isolerad med gipsväggar invändigt och Panel utvändigt.
Glasväggar ska vara dessa hade vi tänkt..
http://www.glasin.se/uterum-glasveranda/classic-plus/
Men hur är det med värme på vintern?
Hur många grader, cirka, kan man förvänta sig?
Vi kommer värma upp det med värmefläkt när det behövs men vi är väldigt fundersamma på skillnaden mellan vinterträdgård och vår/höst partier och värmen de håller.
Snickarna nämnde nämligen även för oss att även vinterträdgård måste värmas upp på vintern.
All erfarenhet av vår/höst uterum på vintern är VÄLDIGT tacksamt.
Även om någon har erfarenhet av företaget Glas In.
Jag tyckte att det skulle räcka med vår/höst inglasning. Frun tyckte vi skulle satsa på året runt. Gissa vad det blevR Robine skrev:Hej!
Vet inte om detta hamnar i rätt forum kategori, men jag provar..
Vi står i valet och kvalet mellan vinterträdgård och vår/höst uterum.
Vi bor i ett radhus i en hsb förening.
Från början var det tänkt att vi skulle göra en vinterträdgård med gjuten platta och en putsad vägg och två sidor i skjutglas. Uterummet ska byggas i sammanslutning till vardagsrummet och man kommer ut genom altandörren till uterummet (eller just nu till trädgården).
Men då föreningen har som krav och förutsättningar att det måste gå att montera ner om det behövs göras något underhåll så har vi fått ändra våra planer.
Så nu är vi inne på isolerat golv, det vill säga "torparegrund" eller vad det heter som man gör om man INTE ska ha gjuten platta.
Tätväggen bör väl vara isolerad med gipsväggar invändigt och Panel utvändigt.
Glasväggar ska vara dessa hade vi tänkt..
[länk]
Men hur är det med värme på vintern?
Hur många grader, cirka, kan man förvänta sig?
Vi kommer värma upp det med värmefläkt när det behövs men vi är väldigt fundersamma på skillnaden mellan vinterträdgård och vår/höst partier och värmen de håller.
Snickarna nämnde nämligen även för oss att även vinterträdgård måste värmas upp på vintern.
All erfarenhet av vår/höst uterum på vintern är VÄLDIGT tacksamt.
Även om någon har erfarenhet av företaget Glas In.
Klicka här för att svara