938 läst ·
2 svar
938 läst
2 svar
Klätterväxter
Behöver lite tips! Vi har ett två meter högt staket av armeringsnät på totalt 200 m. Tanken är att det ska vara helt insynsskyddat året runt. Bilden jag har i huvudet är en grön vägg med inslag av massor med olika blommor och färger. Jag kan inte ett dugg om växter
men min tanke är att sätta murgröna (långsamtväxande?) som täcker så gott som allt, som en bakgrund, och sätta alla möjliga blommiga klätterväxter här och var bland detta.
Kommer detta att fungera eller kommer murgrönan att ta över helt? Vilka växter är lämpliga, fina, luktar gott, skapar ett paradis för bin?
Kommer detta att fungera eller kommer murgrönan att ta över helt? Vilka växter är lämpliga, fina, luktar gott, skapar ett paradis för bin?
Murgröna är den enda jag känner till som är vintergröna, så för insynsskydd vintertid är det nog den. Min växer väldigt långsamt, de som har hittat rätt plats för den brukar prata om att de får klippa årligen för att hålla efter den.
Sol eller skugga påverkar vad som fungerar. Även jordmån. Jag tycker att småblommiga klematis växer snabbt och är trevligt komplement. Väninna som satte klätterhortensia (för den vackra stammens skull) fick aldrig fart på den men klematisen bredde ut sig rejält.
Sol eller skugga påverkar vad som fungerar. Även jordmån. Jag tycker att småblommiga klematis växer snabbt och är trevligt komplement. Väninna som satte klätterhortensia (för den vackra stammens skull) fick aldrig fart på den men klematisen bredde ut sig rejält.
Klicka här för att svara