Vi har precis köpt ett 20 talshus och har startat en totalrenovering av det slitna huset.
Vi började med dränering för fem veckor sedan.
Dräneringsfirman tömde schaktmassor direkt på gräset och körde med fel sorts maskin så hela tomten är som en leråker.
Marken blev vattensjuk efter allt regnande , lerjorden kunde inte svälja mer vatten.
Vad skall vi göra för att återskapa gräsmattan?
Vi började med dränering för fem veckor sedan.
Dräneringsfirman tömde schaktmassor direkt på gräset och körde med fel sorts maskin så hela tomten är som en leråker.
Marken blev vattensjuk efter allt regnande , lerjorden kunde inte svälja mer vatten.
Vad skall vi göra för att återskapa gräsmattan?
Jo, om man dränerar om blir det mycket massor som ska lagras. Och av gräsmattan blir det bara skit, speciellt om det regnar och är blött när arbetet görs. Så har ni inte avtalat något speciellt att gräsmattorna ska vara intakta efter arbetet, japp så ser det ut.
Ta det lugnt och ta tag i det till våren när det fått torka upp
Ta det lugnt och ta tag i det till våren när det fått torka upp
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Fick firman dumpa massorna i trädgården?
Det får man räkna med, om man inte ska frakta bort massorna och sen tillbaka= jättedyrt! Jag gjorde samma jobb i somras plus nytt avlopp! Ser ut som kriget trots att jag jämnade till och sådde nytt!
Blir nog bra till sommaren...
Blir nog bra till sommaren...
Med tanke på det milda vädret så hade jag chansat på nåt relativt billigt gräsfrö redan nu. Funkar det så har man gräs månader tidigare än sådd till våren och så slipper man mycket initialt ogräs om man kan etablera lite gräs tidigt.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Skyffel och skottkärra...
Du kan ta dit ett lass med sand för att binda lervällingen något när det är blött.
Du kan ta dit ett lass med sand för att binda lervällingen något när det är blött.
Är tanken här att man sår med billigt nu och sedan öser på med det "riktiga" gräsfröt i Maj?fsn skrev:
Om man kört till marken med maskiner så skulle jag köra ett varv med en jordfräs först för att luckra upp jorden och sedan kratta det jämnt. Är det verkligen lera eller kallar du den sönderkörda gräsmattan för det?
Om du kan köra upp de dåliga partierna så borde de torka upp snabbare och bli hanterbara med kratta.
Om du kan köra upp de dåliga partierna så borde de torka upp snabbare och bli hanterbara med kratta.