Joni414
Hej!
undrar om det är någon som har bra koll på detta med beskärning av träd, i detta fall första ggn för ett äppelträd och jag skall ta bort konkurrerade toppskott. Men har svårt att se vilka/vilket det är. Kan någon möjligtvis kika på bilderna och förklara vilket som är konkurrerande toppskott på vardera bild? (Två olika träd).

tusen tack!
 
  • Ungt äppelträd med flera skott och etiketter bundna med rosa snöre, otydligt vilket är toppskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträdets topp med flera grenar och en etikett, begäran om hjälp att identifiera konkurrerande toppskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ta en bild så att hela trädet syns. Det handlar om att bygga upp en harmonisk och luftig krona.

Edit: vad är det vita på grenarna? Snö?
 
Joni414
Tack för svar! Laddar upp två nya bilder.
det är ympvax efter att rådjuret vart där å räfsat :/. Men grenen är återställd nu.

Jiji Jiji skrev:
Du måste ta en bild så att hela trädet syns. Det handlar om att bygga upp en harmonisk och luftig krona.

Edit: vad är det vita på grenarna? Snö?
Jiji Jiji skrev:
Du måste ta en bild så att hela trädet syns. Det handlar om att bygga upp en harmonisk och luftig krona.
 
  • Träd med ympvax på grenar reparerade efter rådjursangrepp, med vit villa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träd med synlig ympvax på grenarna, omgiven av snö med hus och staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Är snöret som syns mellan grenarna elastiskt? Om inte kan det snörpa av grenarna.

Det du vill när du bygger upp kronan är att sträva efter en korgform. (om du inte vill beskära som yrkesodlare gör, vilket jag antar att det inte gäller i det här fallet.)

Grenvinklarna ska inte vara för spetsiga för då bryts de lättare av tex snö när träder får fler grenar.
Det är lite svårt att se på bilderna vilken av de två toppskotten som sitter sämst till men det kan du ju se i verkligheten. Sedan kan du korta in någon av de långa skotten. Titta på hur knopparna sitter, de blir en ny gren så välj att korta av in till en knopp (sporre) som växer åt ett bra håll, dvs inte inåt, uppåt eller neråt. Eller åt ett håll där den blir ivägen.
Ta inte för mycket i år och håll efter vattuskott om det blir några.
 
Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht finns i nyutgåva igen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Joni414
Tack för svar!
det är elastiskt de snöret men det ska ändå klippas bort nu :) .

Jag förstår, tack för förklaringen. Jag ska som du beskriver korta ner en del, men inte för mycket. Tycker dock tyvärr är svårt å veta vilket som är toppskottet, i och med att det delar sig och är ganska tjocka allihop... men blir det helt galet om man ”tar fel”?

Jiji Jiji skrev:
Aha. Är snöret som syns mellan grenarna elastiskt? Om inte kan det snörpa av grenarna.

Det du vill när du bygger upp kronan är att sträva efter en korgform. (om du inte vill beskära som yrkesodlare gör, vilket jag antar att det inte gäller i det här fallet.)

Grenvinklarna ska inte vara för spetsiga för då bryts de lättare av tex snö när träder får fler grenar.
Det är lite svårt att se på bilderna vilken av de två toppskotten som sitter sämst till men det kan du ju se i verkligheten. Sedan kan du korta in någon av de långa skotten. Titta på hur knopparna sitter, de blir en ny gren så välj att korta av in till en knopp (sporre) som växer åt ett bra håll, dvs inte inåt, uppåt eller neråt. Eller åt ett håll där den blir ivägen.
Ta inte för mycket i år och håll efter vattuskott om det blir några.
 
Faktum är att det inte är hela världen om man inte gör den mest ultimata beskärningen. Träd växer och gör nya grenar. Speciellt äppelträd är bra på det. Alla, även vana beskärare gör snitt som inte är de bästa ibland för att man inte kommer åt eller för att en gren är ivägen. Eller för att man håller i en gren och råkar såga i en annan.
Ta det lugnt. Läs i boken jag tipsade om.
Det är roligt att beskära äppelträd. Efter ett tag får du en känsla för trädet och vad som blir bäst.
 
Och det viktigaste

Hellre för lite än för mycket.


Det är lockande att ta bort och korta in, men ju mer du klipper, desto mer skjuter trädet vattenskott och du rånar det på energi att växa konstruktivt.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414
Jag förstår, vad bra! Då behöver jag inte oroa mig allt för mkt. Tusen tack för hjälpen! Skall tänka på detta :),och tack för tipset!
Jiji Jiji skrev:
Faktum är att det inte är hela världen om man inte gör den mest ultimata beskärningen. Träd växer och gör nya grenar. Speciellt äppelträd är bra på det. Alla, även vana beskärare gör snitt som inte är de bästa ibland för att man inte kommer åt eller för att en gren är ivägen. Eller för att man håller i en gren och råkar såga i en annan.
Ta det lugnt. Läs i boken jag tipsade om.
Det är roligt att beskära äppelträd. Efter ett tag får du en känsla för trädet och vad som blir bäst.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.