Hej!
Vet inte om det är rätt forum men vårt äppelträd var rejält övervuxet när vi flyttade in. Jag har rensat bort det som växte inåt osv men kommer inte riktigt vidare nu...?!
Skulle behöva ta en hel det på höjden men om vi skulle kapa allt som växte rakt upp skulle det nästan inte bli något kvar?!
Vet inte om det är rätt forum men vårt äppelträd var rejält övervuxet när vi flyttade in. Jag har rensat bort det som växte inåt osv men kommer inte riktigt vidare nu...?!
Skulle behöva ta en hel det på höjden men om vi skulle kapa allt som växte rakt upp skulle det nästan inte bli något kvar?!
Vilken tråkig syn, äppelträdet har blivit stympat av någon marodör och då ser det ut så där. Grova grenar har blivit kapade rakt av och därtill alldeles för kraftig beskärning. För att kompensera allt som blivit kapat försöker trädet hjälpa sig själv och producerar en massa vattenskott som liknar kvastar.
Om du vill behålla trädet så skulle jag varsamt dela upp beskärningen under åtminstone tre år. Rensa försiktigt bland skott och det bör göras under JAS, nu är det för sent för saven börjar stiga i värmen.
Sannolikt kommer det in röta/svampangrepp i de grova sår som marodören åstadkommit i trädet. Vid korrekt beskärning kan trädet valla över sår men inte när det ser ut sådär.
Positivt är dock att äppelträd kan överleva länge med röta.
Om du vill behålla trädet så skulle jag varsamt dela upp beskärningen under åtminstone tre år. Rensa försiktigt bland skott och det bör göras under JAS, nu är det för sent för saven börjar stiga i värmen.
Sannolikt kommer det in röta/svampangrepp i de grova sår som marodören åstadkommit i trädet. Vid korrekt beskärning kan trädet valla över sår men inte när det ser ut sådär.
Redigerat:
A Abies koreana skrev:Vilken tråkig syn, äppelträdet har blivit stympat av någon marodör och då ser det ut så där. Grova grenar har blivit kapade rakt av och därtill alldeles för kraftig beskärning. För att kompensera allt som blivit kapat försöker trädet hjälpa sig själv och producerar en massa vattenskott som liknar kvastar.
Tack för svar!A Abies koreana skrev:Vilken tråkig syn, äppelträdet har blivit stympat av någon marodör och då ser det ut så där. Grova grenar har blivit kapade rakt av och därtill alldeles för kraftig beskärning. För att kompensera allt som blivit kapat försöker trädet hjälpa sig själv och producerar en massa vattenskott som liknar kvastar.
Om du vill behålla trädet så skulle jag varsamt dela upp beskärningen
Men tror du jag göra något åt höjden eller är det "för sent". Det skulle ju innebära samma behandling igen!? Har också tänkt att dela upp det eftersom jag läst att man inte ska ta för mkt åt gången, men allt som jag skulle vilja ta bort är ju ganska grova grenar nu...
Du kan böja ner yttre grenar nu på våren så kommer de sätta sig till JAS. Då skulle jag ta bort de inre grenar som går rak upp och gallra bort de långa av årets mjuka skott på övriga grenar. Sen en försiktig beskärning på våren (täta partier inåtväxande grenar etc).
Först vill jag säga att jag inte är proffs på detta men vi har tre äppelträd och två päronträd i olika åldrar som jag tycker vi fått åt det håll vi vill genom årlig beskärning de senaste tio åren.L LinaKj skrev:
Upplever att det går att 'leda av' toppgrenarna genom att klippa det skott som går rakt upp strax över ett mer gynnsamt sidoskott (Har försökt illustrera vad jag menar på bild nedan). Tänk att du klipper av skottet/ grenen vid gula strecket - då blir grenen markerad med rött det nya toppskottet som kommer tjockna och växa till. Men istället för att sticka på höjden växer det åt sidan. Nya vattenskott som vill rakt upp kommer komma nästa år men tas dessa bort så stillar det successivt ned sig och tillväxten kommer på andra ställen istället.
Så man kan begränsa höjden något men egentligen inte korta ner den så att säga. Kapar man en gren rakt av längre ned (där den är för tjock) så svarar trädet med en kvast - lite i stil med hur ditt träd ser ut längre ned. Förutom tjocklek så beror ju trädets svarseffekt också på hur mycket grenvolym man tar bort ovanför.
Sen skiljer sig tillväxten/ trädets naturliga strävan mellan olika sorter. Ett träd vi har (okänd sort) vill helst växa uppåt medan ett annat (Gravensteiner) gärna växer utåt. Detta trots att jag klipper dem likartat.
Svårt att bedöma på ett foto men kanske kan du våga avleda ända nere vid det orange strecket? Beror mycket på helheten dock och som de andra skrivit måste du ta det varligt och ha en plan över flera år. Gäller att prioritera och inte bli för ivrig... Men samtidigt så ska man inte vara ängslig - så länge man inte stympar trädet så svarar det på ett eller annat sätt och nästa år får man en ny chans att justera förra årets misstag!
Har läst att JAS-beskärning inte ger samma 'skjuts' till tillväxt som beskärning på vårvintern ger. Unga träd (där man vill ha god tillväxt) beskärs på vårvintern och äldre som man 'bara' vill hålla efter beskärs helst i JAS. Med det sagt så borde du vänta till JAS som jag tolkar det, speciellt med att korta in toppgrenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· 160 inlägg
Kolla vad ”aekeberg” skrivit. Bra illustration. Minst vid den orange markeringen.
Vårbeskärning är inte topp. Funkar på vårvinter men nu har det plötsligt nästan blivit vår.
Sensommar (JAS) perioden är bra.. och även bättre två månader innan frosten kommer så det är optimalt när frukten fallit (om det går).
Det finns fina grenar som växer åt sidorna, så materialet finns, inget som måste böjas eller forceras nedåt. Har jobbar lite i branschen och har några träd som inte klippts också. Så bättre att inte klippa för radikalt (som tidigare ägare gjort på ert träd) och heller inte för lite. Hellre dela upp det så trädet inte chockas för mkt.
Lycka till!
Beroende på var du bor... är det tight som någon påstått faktiskt pga saven. Äppelträd tål stryk, som även någon annan också påpekat.A aekeberg skrev:
Vårbeskärning är inte topp. Funkar på vårvinter men nu har det plötsligt nästan blivit vår.
Sensommar (JAS) perioden är bra.. och även bättre två månader innan frosten kommer så det är optimalt när frukten fallit (om det går).
Det finns fina grenar som växer åt sidorna, så materialet finns, inget som måste böjas eller forceras nedåt. Har jobbar lite i branschen och har några träd som inte klippts också. Så bättre att inte klippa för radikalt (som tidigare ägare gjort på ert träd) och heller inte för lite. Hellre dela upp det så trädet inte chockas för mkt.
Lycka till!
Klicka här för att svara