Bästa svaret
Bauhaus säljer granitstolpar. De kallas där ”granit pelare grå”. Deras sökning är inte den bästa, milt uttryckt, så jag hjälper dig med en länk.
https://www.bauhaus.se/granit-pelare-gra-10x10x50cm-1
Dessa finns även i 100 cm vilket förmodligen passar dig bättre - dock utan bild på hemsidan.
https://www.bauhaus.se/granit-pelare-gra-10x10x50cm-1
Dessa finns även i 100 cm vilket förmodligen passar dig bättre - dock utan bild på hemsidan.
Stort tack! Pinsamt att jag har missat dessa. Har googlat efter ”granitstolpe” och endast fått träffar på svindyra, 20x20 stolpar...O oakleafh skrev:
Inga problem. Bauhaus sökning lämnar som sagt en del att önska - man måste i princip veta vad de kallar produkten och möjligen särskriva som dem dessutom...
Jag har sett stolparna på plats på Bauhaus och tycker de ser helt okej ut. Inte så värst dyra men det blir ju fort pengar. Man får komma ihåg att de lär hålla några livstider å andra sidan.
Jag har sett stolparna på plats på Bauhaus och tycker de ser helt okej ut. Inte så värst dyra men det blir ju fort pengar. Man får komma ihåg att de lär hålla några livstider å andra sidan.
vet att ämnet varit inaktivt länge, svarar ändå.. sök på kantsten/granitkansten. Dessa ger samma intryck. Brukar vara en ca 1*0.3*0.1 m och går att ställa på högkant om de fixeras och bultas ihop.E eestere skrev:
Men blir nog väldigt dyrt att göra själv. Har inte sett det i Sverige faktiskt, men ska nog pröva hemma. Kan bli fint för lite lägre planteringar om man använder kortare bitar.
Hur är muren på bilden gjord. Vad håller emot jordtrycket? Är det ankare på stolparna som går in i jorden på baksidan. Typ långa armeringsjärn?
jag har ju inte sett detta själv, men om jag får chansa, så tror jag att de dels sitter ihop med en vajer som är spänd genom borrade hål i stenen, dels att denna vajer är försänkt i ändarna på nåt sätt. Plus att stavarna antagligen lutar inåt jorden med några procent. Syns inte på bilden, men kan ju vara tagen med vidvinkelobjektiv som inte avslöjar hur det ser ut på riktigt.O Olf Oggler skrev:
Klicka här för att svara