5 043 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Pruta eller ikke pruta?
Hej
vi har hittat en ,eller rättare sagt 4 tomter som verkar inressanta
.
Tomterna var ganska små så vi tänkte köpa allihopa eftersom de ligger brevid varandra.
Ägaren sa att han inte fick sälja tomterna om han inte drog vatten och avlopp ,el och tele till tomtgränserna(4st), :
tilläggas ska väl att han har varit på väg att sälja denna mark i ca 10 år ,men det har aldrig blivit av.
Nu till min fråga : kan vi själva dra vatten mm. och pruta på priset?
Eller måste det vara markägaren som gör det?
Eftersom vi köper mer än en tomt ,på mark som han vill bli av med ,kan vi kanske pruta lite där med?
Någon som gjort liknande affär??
vi har hittat en ,eller rättare sagt 4 tomter som verkar inressanta
Tomterna var ganska små så vi tänkte köpa allihopa eftersom de ligger brevid varandra.
Ägaren sa att han inte fick sälja tomterna om han inte drog vatten och avlopp ,el och tele till tomtgränserna(4st), :
tilläggas ska väl att han har varit på väg att sälja denna mark i ca 10 år ,men det har aldrig blivit av.
Nu till min fråga : kan vi själva dra vatten mm. och pruta på priset?
Eller måste det vara markägaren som gör det?
Eftersom vi köper mer än en tomt ,på mark som han vill bli av med ,kan vi kanske pruta lite där med?
Någon som gjort liknande affär??
För vem får han inte sälja utan att dra VA o el? Är det kommunen? Kolla upp detta! Om de 4 tomterna säljs som en så måste det ju räcka att det dras el o VA en gång. Det är väl så att kommunen inte ger godkännande för privat VA o egen brunn utan vill att alla skall vara anslutna till det kommunal.
Nä, kolla upp detta noga! Och självklart skall du pruta! Har han inte fått sålt på 10 år så ha is i magen o lägg ett LÅGT bud. det finns väl ingen annan köpare än ni just nu. Låt honom fundera o svettas lite o höj inte budet. eftre någon vecka ska ni se att ni kan komma överens.
Nä, kolla upp detta noga! Och självklart skall du pruta! Har han inte fått sålt på 10 år så ha is i magen o lägg ett LÅGT bud. det finns väl ingen annan köpare än ni just nu. Låt honom fundera o svettas lite o höj inte budet. eftre någon vecka ska ni se att ni kan komma överens.
Det skiljer sig lite mellan kommuner, men generellt så kan man väl säga att det är inte så dyrt att ha det, däremot att ansluta sig.
Vi hade en teoretisk möjlighet att få använda egen brunn, men då skulle det sitta en vattenmätare där istället så förbrukningskostnaden skulle vi inte komma undan.
Vi hade en teoretisk möjlighet att få använda egen brunn, men då skulle det sitta en vattenmätare där istället så förbrukningskostnaden skulle vi inte komma undan.
Kan di va så djävliga? :-*frasse skrev:
Trodde det var en av de stora fördelarna med egen brunn? Gratis vatten (sånär som på underhållskostnader då).
Hur motiverar kommunen en rörlig avgift på egen brunn?
undrar över detta med då det i dagsläget borras för egen brunn på den tomt jag ev köper inom kort. Ägaren har ett hus där nu som stått i många många år och det har varit vatten fråpn hans andra hus påplatsen. Nu borrar han för egen brunn i veckan som kommer. Det påverkar så klart vårt ev köp och planeringen för vårt nya hus som skall upp där.
Så hur kan kommunen säga nej? Det finns redan avlopp till trekamamrbrunn på tomten som är kopplat till dagens fastighet.Kan vi använda det till det nya huset utan avgifter eftersom det gamla huset rivs? Avloppet flyttas ju bara från ett hus till ett annat på samma tomt?
Så hur kan kommunen säga nej? Det finns redan avlopp till trekamamrbrunn på tomten som är kopplat till dagens fastighet.Kan vi använda det till det nya huset utan avgifter eftersom det gamla huset rivs? Avloppet flyttas ju bara från ett hus till ett annat på samma tomt?
Klicka här för att svara