Hjälp! Vad ska vi betala för tomten?

Bor i Halmstad där efterfrågan på bostäder är tyvärr mycket större än utbudet.
Det är i stort sett omöjligt att få tag i en tomt på landet, men när man väl har fått
tag i en acceptabel tomt, hur ska man veta vad som är rimligt att betala????
Priserna verkar ju totalt godtyckliga.
Har 2 tomter på gång, båda två ren betesmark, utan utsikt, VA, el eller förhandsbesked, ca 15 km från staden och havet, ca 2-3 km från mindre samhälle, infart från enskild grusväg, några grannar intill.
Den ena är på ca 1 ha och ägaren vill ha 200 000 kronor + avstyckningskostnad.
Den andra är på ca 6 000 kvm. Ägaren vill ha 200 000 + 66 kr per kvm för angränsande tomter på åkermark, men vi har ännu inte diskuterat priset för just denna tomt.
Vad är rimligt? Ska man betala per kvm? Är det stor skillnad på skog-, åker-, eller betesmark? Hur viktigt är avståndet till service, hav eller utsikten mot åkerlandskap?
Ska säljare eller köpare betala förhandsbesked och avstyckningskostnad?
Kommunala tomter är mycket billigare men de är å andra sidan för små och i tätorter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.