Tomter
kobban: När vi köpte vår tomt var jag övertygad om att vi skulle kunna få ett vanligt bottenlån med tomten som säkerhet (det är ju trots allt läget snarare än bygnaden som definierar värdet). Men det var nej från alla banker bla SEB, HB, Danske Bank, Nordea och FSB. Ganska märkligt tycker jag??.. Tomten kostade mycket och och med stigande räntor hade jag räknat in att kunna binda den delen
juliane: Varför skulle man ens vilja sätta sig i ett bostadsområde där alla huset ser likadana ut, där tomterna är små och priset är katastrofalt högt? Enda fördelen isåfall måste vara att man bor intill en stad. Det går att hitta tomter privat. Frågan är dock, är man beredd på att köra lite bil in till storstaden. Och är man beredd att ta sig an en redan uppvuxen tomt? ;-) Vi har haft
juliane: Jag tycker oxå att du skall flytta huset bakåt. Man ska inte ha så onödig mark på baksidan eller på sidorna där man ändå aldrig är. Bra tänkt med uppfarten. Vi har gjort precis likadant så att fler bilar får plats. Lycka till!
robban44: [citat] Tack för det. Ringde byggnadskontoret direkt här nu och det är precis som du skrivit, marklovet är en sak och ytdagvattnet en annan, dom är skyldiga att ta hand om sitt dagvatten själva med mur eller terassering + dränering eller hur dom nu löser det enligt tjänstemannen och vi skall absolut inte ha någon olägenhet av deras dagvatten. Blir att testa grannsämjan direkt men som
Fummel: Liten kommentar till priser etc. Det är på sätt och vis som Swetrot säger med monopol, men med ett förtydligande: Lantmäteriverket har inte monopol på sin verksamhet, däremot kan det bara finnas en lantmäterimyndighet per kommun. I Exempelvis Stockholm, Nacka, Södertälje, Täby, Huddinge, Haninge kommuner är det kommunen som är lantmäterimyndighet, och det statliga lantmäteriet
fialottabus: hur nära vägen får ni bygga? hur djup är tomten? hur hög är lutningen? Kan ni tänka er sutteräng (med kök och vardagsrum på ovanvåningen)? Ni skulle kunna lägga husets långsida mot sydost och garaget norr om huset. På så sätt får ni en skyddad kvällssolsaltan där bakom och massor av trevlig vintersol i sydläget. Självklart med stora fina fönster på kortändan åt öster.
Tiger77: Tack för era svar. Nu är det inte aktuellt längre då vi valt ett annat alternativ.
Inmon: Vad tycker ni om följande tomt: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/67972-priser-goetenehus.html
Villebo: NJA Behöver man verkligen skicka två syskon på läkarbesök om de är tvillingar? //
zno: Utan att ha några direkta "bevis" så är jag tämligen säker på att du får mer för tomten om du säljer den privat eller via mäklare. Beroende på var tomten finns så kan det också vara läge att stycka den för att maximera vinsten. En presumtiv köpare vill sällan ha det "projektet" på halsen även om det kanske skulle vara mest fördelaktivt rent ekonomiskt.
Wester: Det dräller ju av sjötomter i och i närheten av stockholm. Försök hitta en i Göteborg istället. Det e ju stört omöjligt.
ordain: Du antydde i första posten att förhandsbesked finns. Detta är isåfall bindande och man bör väl inte ha gett förhandsbesked utan att utreda huruvida dispens från strandskyddet ska ges? Vi har själva bygg vid stranden, men behövde inte söka dispens eftersom strandskyddet var generellt upphävt i och med den detaljplan som finns för området.
DeSaKo: Det finns ju för sjutton 19 st tomter på Värmdö som är utlagda på hemnet, dessutom finns 110 st fritidshus.
klaskarlsson: 1 eller 2 tror jag. Svårt om man inte sett det i verkligheten. Cykelbana kan ju vara störande med mopedister etc. Sopstation med slammer och ev lukt - nej tack. 1 Öppen, färre nära grannar - dock väg 2 Inne mellan två grannar, men annars platt tomt med bra läge i övrigt /K
Swetrot: Jag tror du misstolkade, för han ville nog mest visa att det inte går att rätta sig efter grannarna heller om man skall ha millimeterrättvisa. Jag tycker det låter som en rätt så förstående person som var där med viss vana att lösa problemen kreativt.
JesperS: Om kommunen vill bygga en motorväg över din tomt, spelar det ingen roll om det är en tomträtt eller om den är friköpt.
Szture: Du har blivit erbjuden ett s k bostadsarrende. Detta är i princip samma sak som tomträtt, men med större rättigheter för fastighetsägaren (=i ditt fall kommunen) att inlösa arrendestället. Tiden för arrende är minst 5 år, max 50 år. Det går även att skriva arrendeavtalet på arrendatorns livstid. Om fastighetsägaren vill lösa in arrendestället vid arrendetidens utgång, måste
saturnus: Har lantmäteriet eller annan satt ut huset, så finns måtten där. Storleken på huset vet ni, och likaså avstånd till tomtgräns. När schakningen och utfyllnaden är klar, sätter man ut profilerna och mäter in husgrunden. Man schaktar en meter extra rundt huset till rörgrav/dränering
Langbein: Solfagra var berg och Daggstigen ser man bara berg på, förstår inte hur man ska bygga där. Huddinge brukar vara 150 kvm om tomten är 1000kvm. I andra kommuner får man bygga mer, i Danderyd mindre. Kostnader kalkyler finns i en annan grupp.
daaal: [citat] I östra Lomma/Bjärred är det knappast byggt fullt ut, ändå kostar villorna uppåt 5 miljoner kronor.
viltfjall: Lantmäteriet eller en mäklare/värderingsman kan skriva ett värdeintyg på tomten som ni kan använda i förhandlingar med banken. Inte fel att köpa tomt om den nu inte kostar er många kronor i månaden. Ni får ju chans att skynda långsamt, känna in tomten och planera ett framtida boende. Vilket ju tar tid. Så det låter ju som en BRA idé. Kolla planer, begränsningar och annat först
ylven: Det är inte alls omöjligt att arrendera skogsmark, min sambo arrenderar skogsmark, men inte i avsikten att utnyttja som bete utan som skogsbruk. Det lokala Södra-kontoret hjälpte till att upprätta kontraktet och uppskatta lämpliga arrendesummor.
LinaoMarkus: Skriv "Hemmansägare" på dina visitkort :) Själv tycker jag det skulle vara coolt att äga en liten mosse - men det är nog bara jag...
Familjen_Bygg: Tomtpriser i vissa områden har stigit med ett antal procent per år. På 4 år har nog priserna för vissa tomter i storstäderna stigit med uppemot 3 ggr. Räknar man med att en tomt kostar kring miljonen är 1/3 = 300 000 kr och då förefaller inte 200 000 kr vara helt orealistiskt. Hur som helst får vi hoppas det löste sig för Bostaden. Lycka till!!!
abbe_: Det kan väl bli extra kostnader om man tillfälligt måste ta ner ledningar när kranbilen kommer. Behövs sprängning och många hus liggernära kan det bli mycket besiktningskostnader. Kommer bilar fram etc. behöver man förstärka vägen och återställningskostnader. Jag tror husförsäljare ofta glömmer sådana kostnader i sina prisuppskattningar /Abbe
cian: Kolla om modulenthus står som ägare till tomterna. Har hört att hustillverkare ibland bara skaffar sig "option" på tomter och köper dom först när de har en husköpare på kroken. Kolla med kommunen vilken som äger dom och hör av er direkt till ägaren om det inte är Modulenthus
susieQ: Hej! Nån som har en tomt i Vallda , helst råhagen /Sandövägen.... att sälja? Eller känner nån som tänkt att sälja. Är också otroligt tacksam om nån kan tips om vad tomter ligger på i det här området? Tacksam för all info jag kan få! /Susie
HenkeE: Man kan säga att det är på avfarten innan Agnsjödalsvägen mot anneberg till.. Men inget är klart där ännu, hoppas bara att det löser sig... Anneberg är otroligt vackert! Skulle vara supertrevligt att se huset när det är färdigt... jag hör av mig i sinomtid... Mvh Henke
susieQ: Undrar om nån har lite information om vad tomterna i vallda brukar ligga på? Gärna nära Vallda-Sandö. Om det ens blir tomter lediga här...
juma: Hej ! Tack för tipset, men vi vill inte bygga Modulenthus och är tveksam till om de är villiga att sälja bara tomten. Tacksam för fler tips om ni hittar/ser tomter till salu i området. Mvh Juma