Du har blivit erbjuden ett s k bostadsarrende. Detta är i princip samma sak som tomträtt, men med större rättigheter för fastighetsägaren (=i ditt fall kommunen) att inlösa arrendestället. Tiden för arrende är minst 5 år, max 50 år. Det går även att skriva arrendeavtalet på arrendatorns livstid. Om fastighetsägaren vill lösa in arrendestället vid arrendetidens utgång, måste han (=kommunen) betala värdet på huset. Vet inte hur det funkar med att belåna ett arrende, men jag gissar att det kan bli svårt, eftersom någon annan äger marken.
Jag gissar att anledningen till att kommunen arrenderar ut tomten istället för att sälja den är att man vill reservera möjligheten till att använda tomten till något annat i framtiden, utan att man idag har några konkreta planer.
Om ni skriver arrendeavtalet på 50 år, är det nog ganska riskfritt, bara ni inte behöver låna pengar till husbygget.
Läs mera om bostadsarrende i Jordabalken, kapitel 10.