Vi är ett ungt par som hittat vår drömtomt, tyvärr visade sig att den inte är till salu utan kommunen arrenderar ut den. Själva arrendet är löjligt lågt och inga problem (ca 1000-2000 kr i året) men är det något annat som man bör veta om arrende? Den andra möjligheten är att köpa en tomt i närheten, den är dock inte lika fin och kostar 200 000 :( Den största nackdelen är ju såklart att man inte äger tomten, men vad jag har fått höra så "äger" man den i princip iallafall och får göra vad man vill på sin tomt.
Vi kommer att ansöka om att få arrendera hur som helst, är inte säkert att vi får bygglov iallafall, det är en strandtomt, men vi vill gärna ha åsikter och synpunkter på saken!

Tack på förhand och trevlig sommar :)
 
Du har blivit erbjuden ett s k bostadsarrende. Detta är i princip samma sak som tomträtt, men med större rättigheter för fastighetsägaren (=i ditt fall kommunen) att inlösa arrendestället. Tiden för arrende är minst 5 år, max 50 år. Det går även att skriva arrendeavtalet på arrendatorns livstid. Om fastighetsägaren vill lösa in arrendestället vid arrendetidens utgång, måste han (=kommunen) betala värdet på huset. Vet inte hur det funkar med att belåna ett arrende, men jag gissar att det kan bli svårt, eftersom någon annan äger marken.

Jag gissar att anledningen till att kommunen arrenderar ut tomten istället för att sälja den är att man vill reservera möjligheten till att använda tomten till något annat i framtiden, utan att man idag har några konkreta planer.

Om ni skriver arrendeavtalet på 50 år, är det nog ganska riskfritt, bara ni inte behöver låna pengar till husbygget.

Läs mera om bostadsarrende i Jordabalken, kapitel 10.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.