Hej,
Har sökt lite på hemnet i hopp om att hitta en tomt för runt en million i en radie ungefär lite större än t-banan sträcker sig - dvs 2-3 mil utanför sthlm. Helst på promenadavstånd till pendeltåg. Visst finns det tomter som ligger hyggligt till, men verkar vara gamla sommarstugeområden där det finns ganska stora begränsningar på vad man får bygga.

Ett riktigt 2-planshus med vind, 100kvm per plan, är mitt drömhus. Med det önskemålet verkar många tomter falla bort.

Vore kul att höra vad ni tror, om det är möjligt att hitta en sådan tomt?

Rönninge skulle kunna gå, fast då får du verkligen ta en liten tomt med ett tveksamt läge. Bra läge och hyffsad storlek, då är du direkt uppe i 1,7-1,9

//Pelle

Det fanns tidigare ett par tomter i Huddinge som var rätt "bergiga". En bla på Solfagravägen som såldes för 950.000. Den andra på Daggstigen. Kanske inte direkt drömtomter... men med skapliga lägen.

/Mats

På Resarö i Vaxholm finns bra förslag. Där får man bygga 160 m2 i två plan. Tomterna kostar kring miljonen men en sjötomt kostar kring det dubbla eller mer.

Lycka till!

I Upplands-Bro finns det nu massor med tomter till salu med generösa byggrätter, de flesta med ett utgångspris runt 800 000. Visserligen fyra mil från Sthlm men pendeltåget går ju en gång i halvtimmen.

Hej igen,
Tack för tips, men upplandsväsby ligger lite längre bort än jag hade hoppats på, särskillt om pendeltågen bara går med halvtimmestrafik. resarö utanför vaxholm är väl fint, men även här sätter kommunikationen käppar i hjulet... och närmare vaxholm så femdubblas väl priset?

Huddinge verkar lovande, även om jag egentligen hellre bor norr om stan...

Hur är det i övrigt ut på E18 mot norrtälje, hur långt ska man innan priserna blir rimliga?

Men då till den egentliga frågan jag hade om tipsen... en tomt för 1.000.000 i Huddinge - hur får man bygga där? Är ju sugen på ett riktigt hus med källare och vind för att kunna stoppa undan alla prylar på... samt att de oftast ser äldre ut i stilen...

Jag har förstått att bygghöjd ibland är totalhöjd, inkl skortsenar och tv-antenner... och ibland menas det att det är höjden på fasaden upp tills takfoten... om det är som det senare måste det ju vara bättre att bygga ett 2-planshus än ett hus med mansardtak, eller ett en-o-halvplans? Så mycket dyrare än väl inte ett 2-plans bli att bygga? Hellre 100kvm 2-plan än 150kvm 1 1/2 plans... :) Hur vet man vad som gäller? Ofta verkar nån form av byggnadsplan för området finnas bifogad annonsen, men den verkar utlämna rätt mycket...

Om/när man köper en tomt, chansar man på att man får bygga det hus man vill, eller har man en chans att söka bygglov innan man skriver på papperna?

Kolla igenom detaljplanebestämmelserna innan köp, där skall det stå vad det finns för begränsningar. Åk och diskutera med kommunen om du är osäker.

Langbein
Solfagra var berg och Daggstigen ser man bara berg på, förstår inte hur man ska bygga där. Huddinge brukar vara 150 kvm om tomten är 1000kvm. I andra kommuner får man bygga mer, i Danderyd mindre.

Kostnader kalkyler finns i en annan grupp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.