Tomter
susieQ: Hej! Cian, vi har sen November kollat annonser, hemnet/blocket/GP mm varje dag både på hus och tomter. Även försökt via endel kontakter, vi har fortfarande en ägare som vi inte kontaktat, mest pgv att vi redan såhär i förhand vet att det blir väldigt svårt att övertala ägaren särskillt till att ta ett bud på 1,2-1,3 milj. :( Esox71>> Ja jag vet, jag fattar ju att det är näst
snackan68: [citat] Vi köpte privat och ser bara fördelar med det. Ska man bygga hus, så vill de flesta ju bygga sitt drömhus! Det kan vara svårt om man är låst vid en leverantör. Är området detaljplanerat, så vet ni ju om och hur mycket ni får bygga. Däremot är det ju viktigt att ha koll på markförhållanden, så inte grundläggningen blir dyr och svår. Jag tror samtidigt att det är
SmeagolL: Påstår inte att de som har hand om detta är inkompetenta, utan det är väl isåfall politikerna som inte vill få in mer folk i kommunen. De vi varit i kontakt med hittills tycker jag har verkat vara ok. Hade gärna byggt i Trollhättan, men Båberg är det som lockar mest då det är mitt i Trestad, och på Trollhättans sida är det helt stadsplanerat. Vill bo -lite- avskiljt iaf. Får
hempularen: Jo men just därför skall man inte utala att en tomt är lättbyggd. Det uppfattas (av vissa) som en garanti, ett mervärde för tomten. Det är mycket riktigt en abstrakt fråga, men absolut inte ett abstrakt svar.
hempularen: Det verkar finnas en mängd konstiga "defakto" regler runt sådana här remsor. Där vi bor gjordes det en större planänding i slutet på 60- talet. Bla byggdes gatan som vi numera har som vår address. Allt var igångkört av den dåvarande ägaren till vårt hus, som genom gautbygget lyckades skapa 9 nya tomter. En konsekvens blev att vårt grannhus kom att ligga utmed den gamla gatan men
Spiderman: Hus med läge vid sjö, skog och med stor tomt http://www.hemnet.se/search/Maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3536884&service=hemnet&caller=main&area=13&kommun=231&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ Om man nu har 14 miljoner d.v.s.....
AMW: Vi stod i flera år i tomtkö. Men så kom vi över en tomt nät en man styckade av sin tomt i Uddevalla och sålde två tomter! Ibland har man tur! KRAM
danny_falun: [citat] Ramirent eller cramo, det är väl bara o söka på typ eniro!
Flamingo: Tänkte bara tipsa om att det finns en ledig tomt utanför Landskrona som är ca 1400 kvm2 stor om någon är intresserade. Tomten finns på www.hemnet.se och heter Hilleshög. Det är i samma område som vi ska bygga vårt hus.
Flamingo: [citat] Fick precis reda på att vägen läggs utanför vår tomt, så det blir endast ett servitut på vägen.. skönt :)
cian: Ta med dig utflyktsmat en solig dag och var på tomterna hela dagen och se hur solen faller. Sedan kan du välja. Nu är det snart vårdagjämning så du kommer att få se ett bra "medelvärde". Sedan finns det en site på nätet som det finns länkar till på annan plats på forumet (kommer inte ihåg vad tråden heter men sök på soltider eller något liknande) där man kan få exakta data på
cian: Tänk också på var ni ska göra av snövallarna som ju tar en del plats på planen om det blir en bra vinter.
saturnus: svårt veta vad Sverka menar, om tomterna säljes som byggklara tomter i ett planerat område, så ställer det nog till problem, om man vill köpa 2, men endast vill bebygga 1. Det finns en tidsplan för när husen skall vara färdiga, så att köpa en extra tomt, som ligger för träda, funkar inte. Men är det inte planerat område, så möter inget hinder att köpa båda, och låta den ena
jallajalla: Är också intresserad av Torslanda med omnejd, hittar du något dyrare som räcker till 2 är jag gärna med och delar.
cian: Tack för tipsern zachris. Jag har lagt upp din blogg bland mina favoriter redan tidigare och kollar där med jämna mellanrum. Kommer att följa resten med intresse!
Alko: [citat] Ok, sorry, låter ju som rätt isåfall. Tänkte bara på ett tillfälle för något år sedan då jag "hittade" en tomt i G:a Uppsala via mäklare. När jag ringde visade det sig att det fanns ett par intressenter som bjudit, men ca 40% under begärt pris. Säljaren drog då tillbaka tomten trots att jag gav ett seriöst bud och t.om. ringde upp säljaren direkt och sa att jag förstod
Mattias_K: Jag gjorde så här: Kollade var vi kunde tänka oss att bo, tog reda på vem som äger marken och sedan ringde jag honom. Det var nervöst som fan, men jag var så trevlig och rak som jag bara kunde. Det visade sig vara en jättetrevlig man som gärna sålde av en bit för husbygge!
Bigfoot: Jag tror nog att det säkraste är att prata med grannarna som du säger och be dom ha lite koll.
Badger: [citat] Nej, även det andra. Kontakta Lantmäteriet angående vägsamfällhet så får du det förklarat för just din situation (de är de som styr det kan man säga i bildandet). Det finns en hel del i ämnet, hur det beräknas mm mm mm:)
Wallman: okej tack, får ringa dem imorgon. trista att man trots internets magiska värld ändå inte kan få tag på sådan uppgifter efter arbetstid bara... :o
addee: Ja, förhoppningsvis går affärerna bra i fortsättningen med, men skulle vara bra att ha en "nödlösning om det krisar". Påverkar en avstyckning av tomten värderingen av huset såvida att endast bottenlån kan bli bottenlån+toplån? Eller är värderingen gjord, så är den gjord och den korrigeras sedan bara på uppdrag av mig? Jo, har precis användt rörmokare och kakelkillar
trolltyg: Precis, hittar du en tomt som du gillar men som "säljs" via en hustillverkare så kan du kolla om de verkligen äger den annars leta reda på den riktiga säljaren. Lycka till
Mikael_L: Jag tror att du kan bygga valfritt antal ekonomibyggnader utan bygglov. Men då ska dom i princip kunna ha något med verksamheten att göra, men det är nog inte så väldans grinigt... Men många kommuner har generella tillstånd för uppförande av mindre byggnader utan bygglov på "vanliga" tomter med, bara det är utom detaljeplanelagt.
saturnus: Det är nog så att tomterna är byggklara, vilket menas i detta fall, att området är avsett för villor, Men för det mesta finns en plan för området, som utförligt talar om vad, hur stort/högt etc, som får byggas där, samt avstånd till granne/gata. Den där planen bör du känna till innan du gör affär. Finns hos kommunens byggavd. Kanske även VA (Vatten och Avlopp)och el är
lillemannen: Nu har jag fått reda på att det endast är utmarkerat i hörnena med järnstolpar på tomten, dom järnstolparna vi gått efter i praktiken som är nerborrade gäller inte, dom har antagligen använt dom för uträkning av något slag. Suck...nu blir det för nära gränsen mot skogen med huset vi planerat, säkert inga problem med grannen att få tillstånd att lägga närmare än 4,5meter åt
Andreas28: [citat] Inte någon? Nu har kommunen börjat att anlägga vägarna, och gräva ner vatten och avlopp och allt annat som ska ner i marken. ha det /Andreas28
styrman1: man får inte bygga bara en friggebod på en tomt. det måste finnas ett hus också. Visst kan man bygga en friggebod först så man har att bo i under byggtiden men annars krävs bygglov för friggeboden om man nu bara ska ha den.