8 036 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Arrendera skogsmark?
Har fått lov att arrendera det kommunen kallar skogsmark, i själva verket är det ingen skog kvar.. Men men, detta fält ligger intill en tomt som vi tänkt köpa av kommunen, och detta arrende skulle vi använda till betesmark för hästar. Nu, när allt var klart, backade kommunen på arrendet. Det var "bara" planeringschefen som lovat detta, och hon hade inget med detta att göra! Anledningen till nekandet var att det enligt lag skulle vara omöjligt att arrendera ut skogsmark...
Mina frågor är
1. Stämmer detta?
2. Vad är skogsmark? Är det skogsmark om det är klassat så sedan innan, oavsett om det är skog eller ej?
3. Kommunen har också kommit på att de vill ha en del av granskogen på tomten, varför just granen och inte all tall(75% tall på tomten).? Och vad hade ni trott, att ingen skog ingick i köpet då de visade tomten och sade att detta är vad som är till salu, eller borde jag fattat att de vill ha träden?
Tacksam för svar, ska slutligen disskutera klart på torsdag
Mina frågor är
1. Stämmer detta?
2. Vad är skogsmark? Är det skogsmark om det är klassat så sedan innan, oavsett om det är skog eller ej?
3. Kommunen har också kommit på att de vill ha en del av granskogen på tomten, varför just granen och inte all tall(75% tall på tomten).? Och vad hade ni trott, att ingen skog ingick i köpet då de visade tomten och sade att detta är vad som är till salu, eller borde jag fattat att de vill ha träden?
Tacksam för svar, ska slutligen disskutera klart på torsdag
Kan i alla fall hjäpa dig med definitionen av skogsmark
"
Mark som är lämplig för virkesproduktion och som inte i väsentlig utsträckning används för annat ändamål. Marken anses lämplig om den kan producera i genomsnitt minst 1 m3sk per ha och år vid 100 års växttid (minst bonitet VIII enligt Jonson eller H100 högre än ca 10 m). Till skogsmark räknas extensivt utnyttjad betesmark och mark inom vilthägn som ej är jordbruksmark. Som skogsmark räknas också nedlagd jordbruksmark och annan outnyttjad för skogsproduktion lämplig mark om inte skogsbruk är en klart olämplig markanvändning (exv. fornminnesområden). Jordbruksmark som inte brukats under de tre senaste åren anses som nedlagd och föres till skogsmark. s.k. omställningsmark förs dock till jordbruksmark tills dess markanvändningen ändrats. Plantskolor, fröplantager, pyntegröntodlingar, klara fall av julgransodlingar och energiskogsodlingar klassificeras som "bebyggd mark"."
Saxat från SLU. Kan vara svårt att få göra om produktiv skogsmark till betesmark. Lustigt att de vill ha granen, vad är det för åldrar på träden som står ungefär? Kan vara så att de har sålt din skog redan... men att man lämnar talltimmer (om det nu är det) och tar ut granen verkar konstigt... Kan vara så att de vill ha "dina" granar för att fylla någon punkt i skogsbruksplanen men annars, ja konstigt låter det. Om du dessutom har lyckats köpa en tomt (?) på marken/vid marken är det ju också lite lustigt, har du köpt tomten? I så fall har du ju köpt marken och den nyttjanderätt som medföljer vid köpet såvida du inte har frånskrivit dig den i köpreavtalet eller?
mvh
Martin
"
Mark som är lämplig för virkesproduktion och som inte i väsentlig utsträckning används för annat ändamål. Marken anses lämplig om den kan producera i genomsnitt minst 1 m3sk per ha och år vid 100 års växttid (minst bonitet VIII enligt Jonson eller H100 högre än ca 10 m). Till skogsmark räknas extensivt utnyttjad betesmark och mark inom vilthägn som ej är jordbruksmark. Som skogsmark räknas också nedlagd jordbruksmark och annan outnyttjad för skogsproduktion lämplig mark om inte skogsbruk är en klart olämplig markanvändning (exv. fornminnesområden). Jordbruksmark som inte brukats under de tre senaste åren anses som nedlagd och föres till skogsmark. s.k. omställningsmark förs dock till jordbruksmark tills dess markanvändningen ändrats. Plantskolor, fröplantager, pyntegröntodlingar, klara fall av julgransodlingar och energiskogsodlingar klassificeras som "bebyggd mark"."
Saxat från SLU. Kan vara svårt att få göra om produktiv skogsmark till betesmark. Lustigt att de vill ha granen, vad är det för åldrar på träden som står ungefär? Kan vara så att de har sålt din skog redan... men att man lämnar talltimmer (om det nu är det) och tar ut granen verkar konstigt... Kan vara så att de vill ha "dina" granar för att fylla någon punkt i skogsbruksplanen men annars, ja konstigt låter det. Om du dessutom har lyckats köpa en tomt (?) på marken/vid marken är det ju också lite lustigt, har du köpt tomten? I så fall har du ju köpt marken och den nyttjanderätt som medföljer vid köpet såvida du inte har frånskrivit dig den i köpreavtalet eller?
mvh
Martin
Det är inte alls omöjligt att arrendera skogsmark, min sambo arrenderar skogsmark, men inte i avsikten att utnyttja som bete utan som skogsbruk. Det lokala Södra-kontoret hjälpte till att upprätta kontraktet och uppskatta lämpliga arrendesummor.
Klicka här för att svara