F
fredwel: Kolla sista inlägget... http://adora.mine.nu/Solvinkel.jar /Fredrik
4 svar · 4,5k läst
T
Anonymiserad 10051: Här i Trollhättan tilldelas man tomt efter tomtköns turordning. Priset på vår tomt var 214 000 för 1067kvm. Priserna för de tomter som inte ligger inne i tätort är betydligt billigare ( ca 45 000 för motsvarande storlek), vilket gör att kommunen givetvis tjänar mer på de populära områdena. Helt rätt då dessa priser hjälper till att hålla övriga kostnader nere. Vill man bo mer
31 svar · 4,9k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Vi har oxå hörntomt med garage och entré som ert alt. 2. Enligt min mening stör det inte alls att det är en bit att gå. Vi har valt att lägga en vacker gång mellan garage och entré, bla går vi förbi trädgårdslandet och växthuset. Hur mysigt som helst att spana in på sommaren. Barnen stannar oxå gärna och plockar lite ätbart! Skulle det vara fruktansvärt väder så stannar jag
2 svar · 5,4k läst
·
H
hempularen: Hur stor del av en tomt som får bebyggas varierar oerhört mycket mellan olika områden. Det regleras av detaljplanen för området. På vissa områden får man bebygga ex. 10% eller 20% av tomtytan. På andra ställen är det ett visst antal kvm oavsett hur stor tomt man har. kan ex. vara begränsat till 120kvm (gäller hos oss, trots att de största tomterna här är över 2000kvm, minsta ca
1 svar · 8,0k läst
J
jakim: [citat] Jo, så är det här ochså. Alla vägar här på landsbygden har fått namn och gatu numret som en fastighet får är samma som antal meter från en bestämd punkt, t.ex. i början på gatan. Huset vi bor i nu har nummer 1051 vilket ger info till räddnings tjänsten att vårat hus ligger 1051m från startpunkten på xxxvägen. Så den enda skillnaden är att vi har kvar det gamla
8 svar · 8,4k läst
R
reza666: ah det är till vänster om Malmöv (E6 på höger sida, åker emellan). Iof så ligger det en hel del hus på samma väg (ex Nypong) en bit längre ner men visst jag håller med dig. Hade de inte snålat så himla mycket så kunde det ha blivit riktigt fint område. Nu har de placerat husen tätt intill varandra för att tjäna mest. Med de priser de tar tycker jag de skulle ha iaf haft lite
3 svar · 3,0k läst
M
mightyhigh: Man tackar.. :)
2 svar · 2,7k läst
M
2 svar · 2,7k läst
C
christianj: Hej Malmö planerar att göra en massa nya tomter i bland annat Bunkeflo och Strandhem. Enligt deras hemsida så kommer det att bli tillgängliga 2007-2008. Vad tycker ni om dessa tomter? Det jag funderar mest på är att tomterna ligger lågt i förhållande till havsnivån. Alla pratar ju om klimatförändringarna och att havsnivån kommer att stiga. Vad tror ni om detta, kommer man bli tvungen
0 svar · 3,6k läst
E
EoJ: [citat] Är det utom planlagt område ("på landet" t ex) lämnar du in om förhandsbesked, se till att lägga med information om hur du tänkt att lösa vatten och avlopp, vilket slags hus man kan tänka sig på tomten...)
2 svar · 9,0k läst
O
okidoki: Hej. Den finns i Jonstorp, NV Skåne. Annons finns på en annan populär "B-ig" prylsäljar sida i sverige. ;)
2 svar · 2,0k läst
D
DrSnuggles: Med all respekt Lewen, men med tanke på ämnet på tråden så är det väl synd att börja fråga om Onsala, starta en ny tråd , vetja. Förresten vem vill bo i Onsala, nära havet när man kan bo hos kossorna i Anneberg? ;)
6 svar · 3,4k läst
A
andersmc: Innan du får bygglov måste du kunna visa att det går att ordna ett avlopp. Kontakta kommunens miljöenhet för att information om vad som krävs. Du behöver också kontakta den lokala nätleverantören (för el) och Telia för att få pris på inkoppling ab el och telefon. Det kan ju visa sig att det är så dyrt att få telefon att du inte vill ha tomten. Det måste också finnas en väg
1 svar · 2,2k läst
T
Tomt-Nisse: Ja, det senaste jag hört är att kommunens jurist anser att de inte har något ansvar överhuvudtaget. Utan att det är en ren uppgörelse mellan köpare och säljare och att det är säljaren som skall hållas ansvarig. Det har idagarna skickats in en skrivelse till Kommunstyrelsens Ordförande (för att få det registretat) för att få ett skriftligt svar på kommunens ställningstagande. Min
4 svar · 3,4k läst
O
OLHA: Ja, dom kan neka tillstånd. Men eftersom dom oftast inte vet varför det är prickat, så kan man be dom att genomföra en kontroll av det. Då får byggnadsnämnden ta ställning till hur det ligger till.
6 svar · 14,0k läst
O
okidoki: Hittade denna gammla tråd så jag gissar att ni alla hittat era tomter. Ville i vilket fal flagga för att jag precis lagt ut en tomt a 900-1000kvm nära havet i Jonstorp. Själv uppväxt i Ählm men stortrivs i Jonstorp. Hör av er. MVH
14 svar · 2,7k läst
S
Svartalf: jag tackar för svaren. :)
4 svar · 13,4k läst
B
billy_baver: Du betalar en avgift om 825 Skr vid ansökan om lagfart.  Det bevisar att du äger fastigheten.  Stämpelskatt tillkommer med 1,5 procent av köpeskillingen. Om du vill belåna fastigheten ansöker du hos inskrivningsmyndigheten dessutom om inteckning.  Priset är 375 Skr plus 2,0 procent av pantbeloppet (lånesumman). Vilka lån banken beviljar mot vilken säkerhet är en förhandlingsak
1 svar · 1,5k läst
B
billy_baver: Om ägaren är villig att sälja:  Dokumentera det direkt!  Enligt jordabalken giltas nämligen inga muntliga avtal.  Ert skriftliga avtal ska innehålla uppgift om köpare, säljare, fastighetsbeteckning, köpeskilling och dag för överlåtelse.  Ni bör också villkora avtalet, så att ni slipper fullfölja köpet ifall kommunen inte vill låta er bebygga den. Handlar detta om en
3 svar · 2,2k läst
B
billy_baver: Taxeringskoderna (som handlar om beskattning) har inte det minsta att göra med plan- och bygglagen (som handlar om bygglov). Kommunen kan inte förbjuda någon att bosätta sig året runt i fritidshus.  Men så snart du måste begära bygglov kan man sätta gränser för yta, bygghöjd och exempelvis resa krav på VA-standard. Börja med att kolla hos byggnadsnämnden om fastigheten omfattas av
4 svar · 7,5k läst
B
billy_baver: Metod 2: Om säljaren har fått skriftligt förhandsbesked kan du identifiera fastigheten med diarienummer på detta beslut.
3 svar · 3,4k läst
N
NilssonC: Det finns säkert många företag som kan bygga parhus, men kontrollera först om det är tillåtet! Det borde framgå av detaljplanen eller vid en kontakt med kommunen.
1 svar · 1,7k läst
S
Sannah: Ja, när man får bygga 200 kvm brukar det vara byggytan det gäller, d.v.s den plats huset upptar på marken. Med ytterligare våningar kan man då utöka sin boyta, men det kan också finnas andra förbud som förhindrar detta. I vårt område får man t ex inte bygga källare eller över en viss maximal takhöjd. Mot vattensidan är takhöjdsgränsen sådan att den inte tillåter annat än
1 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Förhandsbesked är något du kan få enbart för enstaka bygglov. Detaljplanering är en helt annan "division". Detaljplaner fastställs av länsstyrelse och beslutas av kommunens fullmäktige. Bygglov och dess förhandsbesked bestäms hos byggnadsnämnden eller deras delegerade tjänstemän. Detaljplanering bekostas av fastighetsägaren, precis som bygglov. I de fall kommunen själv säljer
5 svar · 5,7k läst
N
Nojan: Vilka bygger ni med? Vi bad smålandsvillan rita in ett garage på våran nybyggnadskarta (bara en kvadrat, ingen ritning på garaget..) det skulle dom ha 5000kr för .. och vi köper hus av dom för 1.1 milj ... ??? Jag sade till dom att dom behövde inte rita någon kvadrat på kartan, jag kan väl rita själv.. och det var inget problem att rita själv, bygglovet gick jätte smidigt, enl
1 svar · 3,6k läst
P
Paddington: sig dit som har erfarenheter? Vilket hus har ni byggt med? Vad har det kostat? Vad är det för "ålder" på dom som bor där? Hur är det med förskolor och skola? Måste man skjutsa barnen dit då förstås? Hur är ryktena i Järna? mvh veliga familjen :-)
0 svar · 2,6k läst
B
billy_baver: Är du duktig på att läsa vanliga kartor? Köp då den ekonomiska, skala 1:10000, för området det gäller! På denna karttyp hittar du korrekt fastighetsbeteckning. Detta är nyckelbegrepp, med vars hjälp du hos inskrivningsmyndigheten kan få uppgift om både yta, taxering (byggnads- och markvärde), ägare (namn, adress och personnumer), ägares förvärvsår och eventuell köpeskilling,
3 svar · 4,8k läst
W
Wester: Den på Hemnet som ligger i Kyvik kanske kan vara något. Är på 2000 kvm och kostar ca 4 miljoner. Du lär se havet fint därifrån om du bygger ett hyffsat högt hus. Är nog inte alltför stora problem att stycka den heller och då blir det ju ett rätt ok pris för en tomt.
3 svar · 2,0k läst
W
Wester: Den på Hemnet som ligger i Kyvik kanske kan vara något. Är på 2000 kvm och kostar ca 4 miljoner. Du lär se havet fint därifrån om du bygger ett hyffsat högt hus. Är nog inte alltför stora problem att stycka den heller och då blir det ju ett rätt ok pris för en tomt.
2 svar · 3,5k läst
L
larsu: Hur har det gått? Släpp funderingarna på vad han har gett och vilken vinst han ev gör. Värdera tomten utifrån ert synsätt, vad vill vi ge för den/vad är den värd för oss. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare "ta upp en seriös prisdiskussion" . Vi är intresserade av din tomt men inte till detta pris. Sen har ni två vägar, 1 Låta honom fundera och ge er ett nytt bud, 2 Ge honom ett
10 svar · 3,2k läst
B
billy_baver: Tomtmark iochförsig är inte mycket värd. Det du betalar för är byggbarheten. Ju mer "nyckelfärdig" tomten är dess högre blir priset. Är gator av avlopp inte utbyggda måste man kanske vänta för att få tomten tillgänglig för leveranser. Detta sänker marknadspriset. Hänger avstyckningen i luften finns en liten risk för missräkning. Vilket justerar priset nedåt ytterligare ett
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.