Hur kommer det sig att tomtpriserna i sydvästra Skåne kring Lomma Bjärred är så höga? Det finns ju enorma ytor som bara är åkrar, är det någon som begränsar möjligheten att bebygga dessa?
 
Tomterna är dyra eftersom många människor vill bo där! Ska man bebygga ny mark i större skala så är det en process som tar många år innan detalplaner mm är godkända. Den kommunala och statliga byråkratin mal ju ofta ganska långsamt.

Ett annat "bekymmer" är att även åkermarken är högt värderad, det är trots allt några av Europas bördigaste marker vi pratar om (klass 10 på en 10-gradig skala säger de som begriper). Det är inte säkert att det är det bästa alternativet att bygga bostäder för de som äger marken!
 
larsg skrev:
Ett annat "bekymmer" är att även åkermarken är högt värderad, det är trots allt några av Europas bördigaste marker vi pratar om (klass 10 på en 10-gradig skala säger de som begriper). Det är inte säkert att det är det bästa alternativet att bygga bostäder för de som äger marken!
En relaterad artikel om markpriser Jordbruksaktuellt - Läs nyhet 1 ha = 10000m2
 
Är det inte så att danskarna tycker sydvästra skåne är billigt, och gärna köper hus där?
 
I Lomma och Bjärred finns så vitt jag vet inte speciellt mycket åkermark att bygga på. Däremot finns det åkermark utanför Landskrona och Skurup. Där är tomtpriserna kanske mer tilltalande för daaal.

Eller ställ frågan, varför är tomtpriserna så höga i Stockholm det finns ju mark på Skansen eller Gärdet att bygga på?

Lycka till!!!
 
Familjen_Bygg skrev:
I Lomma och Bjärred finns så vitt jag vet inte speciellt mycket åkermark att bygga på. Däremot finns det åkermark utanför Landskrona och Skurup. Där är tomtpriserna kanske mer tilltalande för daaal.

Eller ställ frågan, varför är tomtpriserna så höga i Stockholm det finns ju mark på Skansen eller Gärdet att bygga på?

Lycka till!!!
Finns inte så mycket åkermark precis vid havet men det var inte det jag menade. Vad är det som hindrar byggnation där?
 
Här, i Bjärred och även i Lomma är det byggt fullt ut längs kusten, och det är väl där folk vill bo. men det känns bra, att priserna är höga här, nu när jag skall sälja min kåk........:)
 
saturnus skrev:
Här, i Bjärred och även i Lomma är det byggt fullt ut längs kusten, och det är väl där folk vill bo. men det känns bra, att priserna är höga här, nu när jag skall sälja min kåk........:)

I östra Lomma/Bjärred är det knappast byggt fullt ut, ändå kostar villorna uppåt 5 miljoner kronor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.