Teknik
cazz: Japp tyvärr Nät 7 ligger på VHF. Teracom byggde om inför det nya nätet men kör fortfarande VHF på 7 kanaler.
SnickarMartin: Nån som har denna modell och får upp att det behöver tömmas vatten från kondenstanken, fast det inte är något vatten i. ?? Hur har ni löst detta? Har givetvis googlat detta problem och det jag ser är att man ska rengöra pumpen, vilket jag gjort, den var knappt skitig. Fick detta problem för ca 1 år sen, gjorde rent då funkade det men inte nu. :thinking:
Toddep: Jag har inte köpt en än men bara undrar hur jag ska förbereda. Ser ut som det finns tcå olika utgångar på dom när jag ser bilder på nätet
Krokkodriljo: [citat] Jag är helt enig. Självklart bra med svar oavsett när, jag har aldrig påstått annat.
useless: [citat] Dom ligger ofta inom ett ganska smalt frekvensområde, så det är bara att störa hela området.
Korvgubbe: Jag har använt lite olika modeller genom åren och jag skulle i första hand rekommendera en handhållen som går att koppla in till en dator, i andra hand en handhållen och som tredje och sista alternativ en som bara går att koppla in i datorn. Den absoluta majoriteten av utskrifter är för mig enstaka eller ett fåtal etiketter åt gången, och "ute i fält". Då är den handhållna
matsuhlen: [citat] Jag tror det finns "säkringar" (vet inte vad de heter) som kortsluter istället för att bryta kretsen, då bryter säkringarna, och eftersom den var kopplad mellan två faser så löser de två automatsäringarna ut.
Smatte: https://www.dammsugarproffsen.se/villa-installationsmaterial-c-153_95.html
jordraketen: Gamla regnmätaren la av för ett tag sedan. Beställde en Ventus W138 för ca 500kr. Monterat utedelen och satt igång den. Lyckas inte få den att konstant visa aktuell utetemp. Trycker jag ”pil upp” så visas utetemp i ca 5sek sen återgår den till innetemp. Jävligt irriterande. Med en sån manick så är det ju utetemperaturen man vill ha koll på och inte behöva trycka en massa för
SamB: Jo, ledare o skärm hade ingen kontakt... skarven på vinden är ok. Kopplade jag förbi uttaget så hade jag mycket bra signal (kvalitet och styrka). Monterade och demonterade uttaget ett antal gånger men utan resultat. Gick till affären omköpet ett likadant (samma E-nr), och monterade upp det och det löste problemet. Det gamla uttaget är inte misshandlat, och antennsladd har monterats in
[SKPG]Zamora: 3 olika lnb behöver du, Astra4 ligger på 5°E, Astra1 på 19°E och Astra3 på 23°E. Är inte riktigt hundra på vad Astra3 har för footprint, men en sådan här78cm kanske skulle funka. Du använder då bara 3 huvuden [bild]
Matsui m510: Hej! Nån som vet var man kan köpa reservdelar till en Matsui tvättmaskin?
Dea_34: Drog ut 5 m ur röret men inga märkningar. Hittade en rulle EQQXBU i förrådet, som iallafall är en riktig telekabel, så jag byter till den. Det är ingen utomhuskabel men röret den ska dras i är obrutet inifrån till kopplingsplinten så den borde överleva ett år till fibern kommer på plats
[SKPG]Zamora: För att jobba vidare lite med @etompau s inlägg häruppe... Köp upp dig på några Chromecast Audio innan de försvinner, komplettera med en Google Home Mini, sedan är det bara att skapa lite olika högtalargrupper som sedan går att styra med rösten, tom takhögtalarna. CCA är en ljudkälla som kopplas in i en förstärkare eller aktiva högtalare, kopplas upp mot wifi, synkas i Google
AhlRobert: Jag lämnade tillbaka låset tyvärr, får försöka få hela föreningen att byta lås, då kanske det blir mer fördelaktigt
MickeEricsson: [citat] Tjena Patrik, Hoppar in i en väldigt gamal tråd här. Har kollat på samma kombination av dosor och med regelfästet. Det funkar ju topp om man säter en enkelskiva på väggen. Men om man kör på dubbelgips alt. OSB + gips, så blir det ju galet med dubbeldosan eftersom den ska flyttas fram och fimpa ”öronen” på för att passa dubbelskiva. Och regelfästet gör ju att den hamnar
[SKPG]Zamora: Jag tycker inte du ska blanda in satfrekvenser i ett comhemnät, det kan generera störningar som slår ut data/tele för grannar, eventuellt en hel nod.
Staffans2000: Nu har jag stillat mig lite efter extasen över att jag faktiskt fick den att fungera överhuvudtaget! Det jag är missnöjd med är den trådlösa överföringen som jag uppfattar som svag. Nära routern går det galant! Men så fort den kommer utom synhåll börjar bilden hacka. Jag har snackat med affären, och det går bra att byta mot andra. Till exempel dessa - Kjell och co. Art 94063
Kjell_G: [citat] Det är en skola, vaktmästare och personal behöver kunna låsa upp även där. Det är ett elektroniskt låssystem med olika behörighetsnivåer.
quilding: https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-boyce-weavers-knotter-textile-458195712
talllrot: Jag har skaffat en Nexa LML-710 dörrklocka till min arbetsplats men tyckte att räckvidden var lite klen så jag köpte ytterligare en klocka plus en repeater LEST-701. Problemet är att den är så fruktansvärt nyckful, ibland når signalen fram till den och ibland inte. Den verkar väldigt känslig för var man placerar den. När jag trodde jag hade hittat ett bra ställe och flyttade den typ
H-Thomasson: Mät utrymmet där batterien förvaras. Sedan köper du så stora batterier som är du får plats med eller hur långt du vill komma på en laddning, vilket som Batterierna köper du tex biltema. Doc gör större batteri mopeden tyngre och inte lika snabb.
ivan82: Man kommunicerar med bilen på pilot pin, det sker med en frekvens på 1khz. Beroende på vilken pwm singnal som man skickar på pilot pinnen så motsvarar det olika A. Det står i koden om du tittar. Sen om det är en fas eller 3 faser så styr man det med hjälp av flera releär eller en 3 polig relä som aktiveras med hjälp av arduino. Men i mitt fall ska jag använda en relä som ska slå
Zakalwe: [citat] Vi har inspektionsluckor mot kattvinden, så man kan krypa ut.
-RB-: Jag brukar dra ut rektangeln genom att klicka i startpunkten och sedan i en preliminär slutpunkt. Sen skriver jag in måtten. T ex: 3000;2500. Det man skriver syns i nedre högra hörnet. När man sen trycker Enter justeras den preliminära slutpunkten så att måtten blir korrekta.