Funderar på om man kan suga upp vatten ur en brunn med hjälp av en tät hink och dammsugare. Jag skapar ett undertryck i hinken genom sticka in dammsugarmunstycket genom ett tätt hål.
Genom ett annat tätt hål drar jag en trädgårdsslang ner i brunnen.

Är det någon idé att prova detta? Hur hög vattenpelare klarar dammsugaren? Kommer jag få nåt flöde alls? Har tillgång till en smalare slang men misstänker att flödet då blir väldigt lågt.

Det är bara en engångslösning för att få lite flöde i brunnen som inte används idag.

Varför inte bara skaffa en dränkpump? Antingen en biltemapump som länkas ovan, eller en hyrpump för samma peng.

Mina barn har i ett obevakat ögonblick gjort något liknande, dammsugaren full med vatten och låter inte så bra numera.

Det finns grovdammsugare/våtsugare med avstängning när behållaren är full med vatten.
Dammsugare ligger väl i häradet att kunna suga 2,5 meter.

Ska du renspola en brunn är nog en dränkbar länspump billigare än en vattenskadad dammsugare.
Dessutom går det nog fortare.

Protte

Har du en våtdamsugare/grovdammsugare så är det inga problem, att använda en vanlig dammsugare är absolut inte att rekommendera.
Ta bort påsen och sug av bara fasen. Det är så varje rörmokare gör när de jobbar. Blir inte mycke vattenspill alls.

Ok, tack för input. Jag hoppar det. Tänkte jag skulle slippa köpa grejer o klara mig med det som fanns hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.