7 115 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Suga upp brunnsvatten med dammsugare?
Funderar på om man kan suga upp vatten ur en brunn med hjälp av en tät hink och dammsugare. Jag skapar ett undertryck i hinken genom sticka in dammsugarmunstycket genom ett tätt hål.
Genom ett annat tätt hål drar jag en trädgårdsslang ner i brunnen.
Är det någon idé att prova detta? Hur hög vattenpelare klarar dammsugaren? Kommer jag få nåt flöde alls? Har tillgång till en smalare slang men misstänker att flödet då blir väldigt lågt.
Det är bara en engångslösning för att få lite flöde i brunnen som inte används idag.
Genom ett annat tätt hål drar jag en trädgårdsslang ner i brunnen.
Är det någon idé att prova detta? Hur hög vattenpelare klarar dammsugaren? Kommer jag få nåt flöde alls? Har tillgång till en smalare slang men misstänker att flödet då blir väldigt lågt.
Det är bara en engångslösning för att få lite flöde i brunnen som inte används idag.
Har andvänt damsugare som hemma gjord slamsugare på de viset men då stod uppsamlings tunnan under sugpunkten. Tror du får svårt att få till ett flöde. Billig dränkbar pump låter lättare.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mina barn har i ett obevakat ögonblick gjort något liknande, dammsugaren full med vatten och låter inte så bra numera.
Det finns grovdammsugare/våtsugare med avstängning när behållaren är full med vatten.
Dammsugare ligger väl i häradet att kunna suga 2,5 meter.
Ska du renspola en brunn är nog en dränkbar länspump billigare än en vattenskadad dammsugare.
Dessutom går det nog fortare.
Protte
Det finns grovdammsugare/våtsugare med avstängning när behållaren är full med vatten.
Dammsugare ligger väl i häradet att kunna suga 2,5 meter.
Ska du renspola en brunn är nog en dränkbar länspump billigare än en vattenskadad dammsugare.
Dessutom går det nog fortare.
Protte
Har du en våtdamsugare/grovdammsugare så är det inga problem, att använda en vanlig dammsugare är absolut inte att rekommendera.
Ta bort påsen och sug av bara fasen. Det är så varje rörmokare gör när de jobbar. Blir inte mycke vattenspill alls.
Ta bort påsen och sug av bara fasen. Det är så varje rörmokare gör när de jobbar. Blir inte mycke vattenspill alls.
Klicka här för att svara