Jag har en sån här rackare på antennkabeln. Fått riktigt kass mottagning nu och när jag pillar på dosan flimrar bilden rejält. Vad kan jag ersätta denna gamla makapär med?
En sliten antennsignalssplitter monterad på en vit kabel, med synliga skador och tecken på åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en balun, "balanced to unbalanced". Sitter den mellan antennen och kabeln?

Ja just

Jag har svårt att se om det är inomhus eller utomhus?
Har du 300 ohm bandkabel in och sen koaxanslutning till tv-boxen?
Hittar bara utländska sidor fö, men sånt här borde forfarande finnas att få tag i. Alternativet är ju att löda till den.

Jag är inomhus

De går antennkabel från tvn ca 4 meter och sen kommer denna dosa som sen går till vinden till nån asgammal antenn som funkat bra genom åren tills nu

Ok köper den, men vilken kontakt ska man ha i den?

Bandkabel har jag nog inte sett på 30-40 år, är det inte dags att skaffa ny antenn med koaxialkabel hela vägen?

Protte

Jo kör på det istället tack

C
Ser i och för sig ut som att du enkelt kan åtgärda problemet genom att se till att mittledaren sitter ordentligt under skruven:

Delvis demonterad elkontakt med en lös mittledare under en skruv, markerad med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser även ut som att överfallet trycker för hårt på coaxialkabeln så att den blir platt. Överfallet borde ha varit skålat så att den hade följt med kabelns rundning.

Skär/klipp av kabeln en/två cm,
skala bort 1,5cm av yttermanteln,
vik bak skärmstrumpan över ytterhöljet,
skala bort 1cm av innerisoleringen (dielektrikum),
trä in mittenledaren under skruven, vänster sida
kläm överfallet över skärmstrumpan och ytterhöljet, men kläm inte så hårt att kabeln blir platt.

Jag tycker det borde gå att fixa den du har, den ser inte såvärst ankommen ut. Klipp bort nån centimeter eller två på kablarna, skala och montera om til att börja med. Har antennen suttit inne på vinden så den är frisk och för rätt band så spelar det ingen roll om den är ny eller 50 år gammal, signalen ser ingen skillnad (och det är samma program ändå :rolleyes: ).

Ska testa !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.