Det är en balun, "balanced to unbalanced". Sitter den mellan antennen och kabeln?
Jag har svårt att se om det är inomhus eller utomhus?
Har du 300 ohm bandkabel in och sen koaxanslutning till tv-boxen?
Hittar bara utländska sidor fö, men sånt här borde forfarande finnas att få tag i. Alternativet är ju att löda till den.
Har du 300 ohm bandkabel in och sen koaxanslutning till tv-boxen?
Hittar bara utländska sidor fö, men sånt här borde forfarande finnas att få tag i. Alternativet är ju att löda till den.
Nåt liknande denna?
https://www.amazon.com/CESS-Connector-Antenna-Matching-Transformer/dp/B01FQ6NWMA
Alternativet är ju att se om det går att fixa den du har?
https://www.amazon.com/CESS-Connector-Antenna-Matching-Transformer/dp/B01FQ6NWMA
Alternativet är ju att se om det går att fixa den du har?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bandkabel har jag nog inte sett på 30-40 år, är det inte dags att skaffa ny antenn med koaxialkabel hela vägen?
Protte
Protte
Ser även ut som att överfallet trycker för hårt på coaxialkabeln så att den blir platt. Överfallet borde ha varit skålat så att den hade följt med kabelns rundning.
Skär/klipp av kabeln en/två cm,
skala bort 1,5cm av yttermanteln,
vik bak skärmstrumpan över ytterhöljet,
skala bort 1cm av innerisoleringen (dielektrikum),
trä in mittenledaren under skruven, vänster sida
kläm överfallet över skärmstrumpan och ytterhöljet, men kläm inte så hårt att kabeln blir platt.
Skär/klipp av kabeln en/två cm,
skala bort 1,5cm av yttermanteln,
vik bak skärmstrumpan över ytterhöljet,
skala bort 1cm av innerisoleringen (dielektrikum),
trä in mittenledaren under skruven, vänster sida
kläm överfallet över skärmstrumpan och ytterhöljet, men kläm inte så hårt att kabeln blir platt.
Jag tycker det borde gå att fixa den du har, den ser inte såvärst ankommen ut. Klipp bort nån centimeter eller två på kablarna, skala och montera om til att börja med. Har antennen suttit inne på vinden så den är frisk och för rätt band så spelar det ingen roll om den är ny eller 50 år gammal, signalen ser ingen skillnad (och det är samma program ändå
).
Klicka här för att svara


