Hej,
Har en fiber box med 1000/100.
Har nu dragit lite kabel för uttag i huset, men jag får max 100/100 i alla uttag, men kopplar jag in mig direkt i fiber boxen raskar det på ordentligt, vad för nybörjarfel har vi gjort?
Dragningen är gjord med var 6.
Har en fiber box med 1000/100.
Har nu dragit lite kabel för uttag i huset, men jag får max 100/100 i alla uttag, men kopplar jag in mig direkt i fiber boxen raskar det på ordentligt, vad för nybörjarfel har vi gjort?
Dragningen är gjord med var 6.
Kan du verkligeb koppla sådär förresten? De mediaomvandlare jag sett har olika uttag för olika tjänster och internetåtkomst fungerar vanligtvis bara via ett eller två av dem medans de andra är till för exempelvis TV och Telefoni.
Dessutom är det få operatörer som delar ut mer än en IP-adress vilket gör det nödvändigt med en router hur som helst.
Dessutom är det få operatörer som delar ut mer än en IP-adress vilket gör det nödvändigt med en router hur som helst.
Jag har kollat med leverantören och alla fyra portarna i mediaomvandlaren är öppna för data. I alla uttag har alla 4 paren kopplats in.
Finns inga routrar eller switchar inkopplade, men kopplar jag in en Velop så lyser den porten gult i mediaomvandlaren och även via den så blir hastigheten max 100/100, trådat. eller wi-fi
Finns inga routrar eller switchar inkopplade, men kopplar jag in en Velop så lyser den porten gult i mediaomvandlaren och även via den så blir hastigheten max 100/100, trådat. eller wi-fi
Kolla att du har kopplat rätt inuti uttagen. Blandar du ihop ledarna mellan paren så går det inte att köra 1 Gbit/s, även om alla 8 trådarna för övrigt är anslutna rätt. Det finns 2 standarder för hur man kopplar färgerna, och man måste göra lika i båda ändarna. Ta gärna bilder inuti uttagen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
568B är det som används av alla utom AT&Ts gamla tekniker.
100MBit kräver visst alla fyra par om man vill ha full duplex. Halv duplex annars. Kolla i någon ändutrustning vilken synk som rapporteras. Halv duplex betyder nästan alltid fel på kabelföljden, avbrott eller bara två par.
100MBit kräver visst alla fyra par om man vill ha full duplex. Halv duplex annars. Kolla i någon ändutrustning vilken synk som rapporteras. Halv duplex betyder nästan alltid fel på kabelföljden, avbrott eller bara två par.
Nej, vid 100 Mbit/s är det ett par i varje riktning, dvs två par räcker.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
